Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/17703
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Loyola Román, Zoila Isabel | es_ES |
dc.contributor.author | Japón Lozano, Ana Carmita | es_ES |
dc.date.accessioned | 2017-05-05T19:17:28Z | - |
dc.date.available | 2017-05-05T19:17:28Z | - |
dc.date.issued | 2017 | es_ES |
dc.identifier.citation | Japón Lozano, A. C. Loyola Román, Z. I. (2017) Los ecuatorianismos como elemento de la identidad cultural y social en el ámbito educativo [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/17703 | es_ES |
dc.identifier.other | Cobarc: 1264820 | es_ES |
dc.identifier.uri | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=100349.TITN. | es_ES |
dc.description | Resumen: La presente investigación tiene como título los ecuatorianismos como elementos de la identidad cultural y social en el ámbito educativo, los datos se obtuvieron aplicando una entrevista a 30 migrantes ecuatorianos que viven en España, los objetivos de este estudio fueron analizar los vocablos empleados en Ecuador y su aplicación en el ámbito educativo, identificar los vocablos empleados en Ecuador con su significado para la aplicación en el ámbito educativo, señalar la frecuencia vigencia, tipo de perfil y nivel de la lengua de los vocablos empleados en Ecuador para su aplicación en el ámbito educativo y analizar la representatividad e identidad cultural y social de los vocablos empleados en Ecuador para su aplicación en el ámbito educativo. Para sustentar el estudio investigativo se desarrollaron 3 capítulos, el capítulo I trata del marco teórico, el capítulo II versa sobre el diseño metodológico para la investigación y el capítulo III contiene el análisis de resultados producto de la aplicación de un instrumento especializado para el fin. | es_ES |
dc.description.abstract | Abstract: The main objective of the present research was to analyze Ecuadorian words and their application and the specific objectives were: Identify the words used in Ecuador with their meaning for Ecuadorian words, as elements of cultural and social identity in the educational field. The application in education, indicate the frequency, type of profile and level of the language of the words, analyze the representation cultural and social identity of the words used and elaborate a proposal of application of the words investigated. The context of the investigation was carried out throughout the country but in this case the investigation was carried out in Spain, because it is resident in this country. A sample of 30 migrants ecuadorians was used, the method used was field research, require the application of basic statistics, data that have to do with the quantitative approach, but also the qualitative analysis is performed. The instrument that was used is an interview that is divided into 3 sections; a) the first one that has to do with presentation and instructions; b) the second with socio-demographic information of the investigated and, finally, specific questions. In the conclusion, the words used in Ecuador with their meaning for the application in the educational field was identified, the most used words in Ecuador according to the researchers are: carpet, great haste, love, railway car, benefit, cameraman, corncob, scrap, guayaba and pick. | es_ES |
dc.language.iso | spa | es_ES |
dc.subject | Ecuador. | es_ES |
dc.subject | Tesis digital. | es_ES |
dc.title | Los ecuatorianismos como elemento de la identidad cultural y social en el ámbito educativo | es_ES |
dc.type | bachelorThesis | es_ES |
Appears in Collections: | Licenciado en Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Japón_Lozano_Ana_Carmita.pdf | 6.72 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.