Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/17782
Title: | Análisis de los usos de la tecnología en los estudiantes de la Universidad Técnica de Cotopaxi |
Authors: | Torres Carrión, Pablo Vicente Miniguano Rivera, Fausto Homero |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2017 |
Citation: | Miniguano Rivera, F. H. Torres Carrión, P. V. (2017) Análisis de los usos de la tecnología en los estudiantes de la Universidad Técnica de Cotopaxi [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/17782 |
Abstract: | Abstract: The present work was carried out at the Technical University of Cotopaxi, which has a population of 5,327 students, in order to determine if the income level of the students' families affects the use of the internet and, in turn, analyze their Impact on academic achievement. For this, the process of extraction of knowledge of data mining (KDD) was used, using different algorithms and techniques; In the development, factorial analysis and cluster analysis were used to group students with similar characteristics in the use of internet in academic activities as well as in entertainment activities, obtaining from this analysis two clusters of each activity; and the chi-square test, the binomial logistic regression model, the omnibus test and the Wald test were used to test the hypotheses. In this way it was possible to conclude that the income does not directly affect the use of the internet in academic activities and in entertainment activities, as well as the use of internet in academic activities and in entertainment activities do not influence the academic performance of the students. |
Description: | Resumen: El presente trabajo se realizó en la Universidad Técnica de Cotopaxi, para determinar la incidencia del nivel de ingresos de las familias de los estudiantes en la utilización de internet, a su vez su impacto en el rendimiento académico El trabajo estuvo enmarcado en el tipo de investigación científica; se realizó el análisis de fuentes documentales y se utilizó la encuesta para la obtención de los datos de campo. En el desarrollo se utilizaron análisis factorial y análisis clúster para obtener las clasificaciones de los estudiantes en función de la utilización de internet para actividades académicas y para actividades de entretenimiento, obteniendo un grupo denominado alto y otro grupo denominado bajo, para cada una de las actividades. Se relacionó la variable ingresos con los grupos alto y bajo, de igual manera se relacionó los grupos alto y bajo con el rendimiento académico. De esta manera se pudo concluir que los ingresos inciden directamente en el uso de internet en actividades académicas y en actividades de entretenimiento, así como el uso de internet en actividades académicas y en actividades de entretenimiento no influyen en el rendimiento académico de los estudiantes. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=100426.TITN. |
Appears in Collections: | Ingeniero en Informática |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Miniguano_Rivera_Fausto_Homero.pdf | 7.61 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.