Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/30472
Title: | Nivel de Competencia Digital Docente de la Unidad Educativa San Juan Boscodel Cantón Zaruma, Provincia de El Oro,2021 |
Authors: | Valdivieso Guerrero, Tania Salomé Guzmán Apolo, Mónica Graciela |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Guzmán Apolo, M. G. Valdivieso Guerrero, T. S. (2022) Nivel de Competencia Digital Docente de la Unidad Educativa San Juan Boscodel Cantón Zaruma, Provincia de El Oro,2021 [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/30472 |
Abstract: | Abstract: This investigative work calledthe Level of Digital Competencefor Teachers in the Teaching/Learning Process of theUnidad EducativeSan Juan Bosco of the Zaruma Canton, 2021, was with the objective of measuring the degree of knowledge and management of ICT information in the pedagogical area and verify the indicators that they have shortcomings and need to be improved. For this, a training proposal in digital competence for teachers is structured. To know the degree of knowledge regarding ICT, the questionnaire ondigital teaching competence was applied to 19 professionals from the tax school and in order to make a comparison regarding the subject, surveys were applied to 17 teachers from tax schools.Dimensions and sub-dimensions were analyzed under Likert-type questions, except for the first dimension, which was made with closed questions about personal and general aspects. The results allowed to identify the degree of preparation of digital media. As a general conclusion, Zaruma teachers reflect knowledge and application of technology and digital communication in teaching-learning. |
Description: | Resumen: Este trabajo investigativo denominadoNivel de CompetenciaDigital Docente en el Proceso de Enseñanza/Aprendizaje de la Unidad Educativa San Juan Boscodel Cantón Zaruma,2021, fuecon el objetivo de medir el grado de conocimiento y manejo de las TICde informaciónen el área pedagógicay verificar los indicadores que poseen falencias y requieren ser mejoradaspara ellose estructura una propuesta formativa en competitividaddigital para los docentes. Para conocer el grado de conocimiento en cuanto a TIC, se aplicó el cuestionario sobre competencia digital docente, a 19 profesionalesde la escuela fiscomisional y con el fin de efectuar una comparaciónen cuanto al tema se aplicó encuestas a 17 docentesde escuelas fiscales.Se analizódimensiones y subdimensiones bajo preguntas tipo escala de Likert, excepto la primera dimensión que se realizó con preguntas cerradassobre aspectos personales y generales. Los resultados permitieron identificar el grado de preparación de medios digitales. Como conclusión general, los docentes de Zarumareflejan conocimientos y aplicaciónde la tecnológica y comunicación digital en laenseñanza aprendizaje. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=129543.TITN. |
Appears in Collections: | Maestría en Educación mención Gestión del Aprendizaje Mediado por TIC |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.