Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/30511
Title: Impacto de los social media en las competencias de escritura de los estudiantes
Authors: Romero Peláez, Audrey Elizabeth
Macas Armijos Valeria Daniela
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Macas Armijos Valeria Daniela Romero Peláez, A. E. (2022) Impacto de los social media en las competencias de escritura de los estudiantes [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/30511
Abstract: Abstract: The research that has been developed is of mixed approach that seeks to explain the common characteristics of digital language in instant messaging chats and in turn to inquire about the influence of digital language in writing skills to 77 students of General Basic Education and General Unified High School with similar characteristics such as: age, sex, level of studies, economic stratum and that all have active accounts in different social media. A survey was used and the instrument Survey of the Impact of Social Networks on writing and spelling skills was developed. This study concludes that the social network most used by the participating students is WhatsApp, which includes almost immediate responses, spontaneity, audiovisual-graphic elements that enrich the message; on the other hand, the omission of accents, digraphs, spelling, punctuation marks, use of anglicisms, abbreviations, emoticons, colloquial language, youth slang,among other aspects, decontextualize the spelling rules and the coherence and cohesion in the text.
Description: Resumen: La investigación que se ha desarrollado es de enfoque mixto que busca explicar las características comunes del lenguaje digital en los chats de mensajería instantánea y a su vez indagar sobre la influencia del lenguaje digital en las competencias de escritura a 77 estudiantes de Educación General Básica y de Bachillerato General Unificado con características similares como: edad, sexo, nivel de estudios, estrato económico y que todos posean cuentas activas en los diferentes social media. Se utilizó una encuesta y se desarrolló el instrumento Encuesta de Impacto de las Redes Sociales en las competencias de escritura y ortografía. En este estudio se concluye que la red social más utilizada por los estudiantes participantes es WhatsApp en el que se incluye respuestas casi inmediatas, espontaneidad, elementos audiovisuales-gráficos que enriquecen el mensaje; por otro lado, la omisión de:tildes, dígrafos, grafías, signos de puntuación, uso de anglicismos, abreviaturas, emoticones, lenguaje coloquial, jerga juvenil, entre otros aspectos, descontextualizan las normas de ortografía y la coherencia y cohesión en el texto.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=129608.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación mención Gestión del Aprendizaje Mediado por TIC



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.