Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/30572
Title: | Principios del constructivismo en la propuesta pedagógica institucional de la Escuela Dr. Julio Álvarez Crespo |
Authors: | Segarra Morales, Andrea Katalina Vivanco Leiva, Laura María |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Vivanco Leiva, L. M. Segarra Morales, A. K. (2022) Principios del constructivismo en la propuesta pedagógica institucional de la Escuela Dr. Julio Álvarez Crespo [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/30572 |
Abstract: | Abstract:This research entitled Principles of constructivism in the Institutional Pedagogical Proposal of the Educational Unit Dr. Julio Alvarez Crespo delves into the social constructivist aspect and its principles, whose approach postulates the construction of knowledge, bases the new learning on previous knowledge, individual process of construction of meanings, experimental teaching, authentic understanding, the teacher plays the role of mediator granting the ideal tools to achieve autonomy in learning. It is considered fundamental that the educational institution captures these principles in the Pedagogical Proposal as a legal document that guides the way on what type of students it wishes to train. With this background, an analysis of the institutional situation is carried out regarding the academy process that is offered through the review of contents in institutional documents and the existing relationship with the principles of social constructivism, a matrix is used as an instrument to fulfill the objective that is. Explain the contribution of the principles of Social Constructivism to student learning as the basis of the Institutional Pedagogical Proposal untying the applicability of the five pedagogical principles in the educational institution. |
Description: | Resumen: La presente investigación titulada Principios del constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Dr. Julio Álvarez Crespo ahonda en la vertiente constructivista social y sus principios, cuyo enfoque postula la construcción del conocimiento, cimienta el nuevo aprendizaje en conocimientos previos, proceso individual de construcción de significados, enseñanza experimental, comprensión autentica, el docente desempeña el papel de mediador otorgando las herramientas idóneas para lograr autonomía en el aprendizaje. Se considera fundamental que la institución educativa plasme estos principios en la Propuesta Pedagógica como documento legal que orienta el camino sobre qué tipo de estudiantes desea formar. Con estos antecedentes se realiza un análisis de la situación institucional respecto al proceso académico que oferta a través de la revisión de contenidos en los documentos institucionales y la relación existente con los principios del constructivismo social, se utiliza una matriz como instrumento para cumplir el objetivo que es. Explicar el aporte de los principios del Constructivismo Social al aprendizaje de los estudiantes como fundamento de la Propuesta Pedagógica Institucional, desenlazando en aplicabilidad de los cinco principios pedagógicos en la institución educativa. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=129724.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.