Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/30796
Title: Herramientas tecnológicas para la implementación de metodologías activas en las clases de bachillerato
Authors: Loaiza Aguirre, María Isabel
Chuchuca Carrión, Carlos José
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Chuchuca Carrión, C. J. Loaiza Aguirre, M. I. (2022) Herramientas tecnológicas para la implementación de metodologías activas en las clases de bachillerato [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/30796
Abstract: Abstract: The pandemic situation that the world is going through has also affected education, showing that it needs the adoption of dynamic, effective and interactive strategies and procedures that give students the opportunity to reason and analytically and critically express their points of view and decisions. own. Therefore, the study "Technological tools for the implementation of active methodologies in high school classes" is presented, using the Deductive method, with an Exploratory-Descriptive approach, of a quantitative type, applying surveys to 11 teachers and 116 students of the Night School of the Calasanz-Loja Fiscal Commission Educational Unit. Guided by the general objective of designing a proposal on the use of technological tools to promote active methodologies, intending that information, communication and knowledge be exchanged through teacher training that stimulate and invite students to assume a leading role in educational processes; Therefore, students perceive and state that active methodologies promote an attitude of permanent improvement, help them make decisions and solve problems, generating a favorable learning environment.Keywords:Active methodologies, Technological tools, i.
Description: Resumen: La situación pandémica por la que atraviesa el mundo ha afectado también a la educación, evidenciándose la necesidad de adoptar estrategias y procedimientos dinámicos, eficaces e interactivos que brinden al alumno la oportunidad de razonar y expresar analítica y críticamente sus puntos de vista y decisiones propias. Por lo que, se presenta el estudio Herramientas tecnológicas para la implementación de metodologías activas en las clases de bachillerato , recurriendo al método Deductivo, con enfoque Exploratorio-Descriptivo, de tipo cuantitativo, aplicando encuestas a 11 docentes y 116 alumnos del Colegio Nocturno de la Unidad Educativa Fiscomisional Calasanz-Loja. Guiado por el objetivo general de diseñar una propuesta sobre el uso de herramientas tecnológicas para fomentar metodologías activas, pretendiendo que a través de la formación docente se intercambie información, comunicación y conocimiento que dinamicen e inviten asumir un papel discente protagónico en los procesos educativos; pues, los estudiantes perciben y manifiestan que las estrategias activas promueven una actitud de superación permanente, les ayuda a tomar decisiones y solucionar problemas, generando un clima de aprendizaje favorable, potenciando el trabajo autónomo y beneficiando el compromiso y responsabilidad.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=130109.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación mención Innovación y Liderazgo Educativo



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.