Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/30908
Title: Chatbot de asistencia personal para la recomendación de productos en una tienda de comercio electrónico
Authors: Guamán Bastidas, Franco Olivio
Herrera Díaz, Miguel Ángel
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Herrera Díaz, M. Á. Guamán Bastidas, F. O. (2022) Chatbot de asistencia personal para la recomendación de productos en una tienda de comercio electrónico [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/30908
Abstract: Abstract: Technology is currently growing exponentially, the great technological changes mean that companies continue to improve and innovate, emphasizing the effectiveness of customer service, since these are the ones who decide to buy or have a service or product.This Degree Project proposes the development of a chatbot for recommending products in an e-commerce store.For the development of the chatbot, different technologies were used, such as the W atson Assistant service, where intentions, entities and assistant dialogue are configured, the integration of a Recommender System was also chosen, based on Machine Learning techniques such as the application of the K algorithm. -NN to generate item recommendations to users appropriately.The performance of the Recommender System was evaluated with three metrics, Precision, Recall and Accuracy, reaching a very good average of 0.84% with the number 11 as K-neighbor, reflecting good performance and quality.Finally, a web application is developed where the operation of the virtual assistant is presented together with the recommendations of items for users.
Description: Resumen: La tecnología actualmente crece de manera exponencial, los grandes cambios tecnológicos conllevan que las empresas sigan mejorando e innovando, de manera enfática en la eficacia de servicio al cliente, ya que estos son los que deciden comprar o disponer de algún servicio o producto. El presente Trabajo de Titulación plantea el desarrollo de un chatbot para la recomendación de productos en una tienda de comercio electrónico. Para el desarrollo del chatbot se usó diferentes tecnologías como el servicio de W atson Assistant, dondese configuran intenciones, entidades y diálogo del asistente, se optó también por la integración de un Sistema Recomendador, basado en técnicas de Machine Learningcomo la aplicación del algoritmo K-NN para generar recomendaciones de ítems a usuarios de manera adecuada. El rendimiento del Sistema Recomendador fue evaluado con tres métricas, Precisión, Recall y Exactitud, alcanzando un promedio muy bueno de 0.84% con el número 11como K-vecino, reflejando un buen rendimiento y calidad. Finalmente se desarrolla un aplicativo web donde se presenta el funcionamiento del asistente virtual conjuntamente con las recomendaciones de ítems para los usuarios.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=130353.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Sistemas Informáticos y Computación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.