Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/30952
Title: El hipertexto en el periodismo digital ecuatoriano, estudio de caso, diarios: El Comercio, El Universo y Metro Ecuador
Authors: Yaguana Romero, Hernán Antonio
Romero Camacho, María Noralma
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Romero Camacho, M. N. Yaguana Romero, H. A. (2022) El hipertexto en el periodismo digital ecuatoriano, estudio de caso, diarios: El Comercio, El Universo y Metro Ecuador [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/30952
Abstract: Abstract: Digital communication media use hypertextualityin their content with the aim of allowing the reader, in an interactive way, to access more information, moving from one site to another quickly. Due to the value that the hyperlink represents within the digital journalistic writing, the present investigation was carried out with the objective of determining the use that the digital media of Ecuador are giving it; know from its products, and from the voices of its actors the criteria it has on the use of this resource. The methodology used, in the first place, includes a quality ranking, determined by means of numerical scales, then, interviews with journalists from the newspapers investigated are included; and, finally, interviews were conducted with international experts. The results show that: the media must build a new editorial policy to appropriately use the number of hyperlinks in their content, the semantic quality must go with sources according to what they communicate and place more internal links to generate greater economic profitability,consolidate the message and journalistic quality.
Description: Resumen: Los medios de comunicación digital utilizan la hipertextualidad en sus contenidos con el afán de permitirle al lector, de manera interactiva, acceder a mayor información, pasando de un sitio a otro de forma rápida. Por el valor que representa el hipervínculo dentro de la escritura periodística digital, la presente investigación se realizó con el objetivo de determinar el uso que los medios de comunicación digital de Ecuador le están dando; conocer desde sus productos, y de las voces de sus actores el criterio que tiene sobre la utilización de este recurso. La metodología utilizada, en primer lugar, incluye un ranking de calidad, determinado por medio de baremos numéricos, luego, se incluyen entrevistas a periodistas de los diarios investigados; y, finalmente, se realizaron entrevistas a expertos internacionales. Los resultados muestran que: los medios de comunicación deben construir una nueva política editorial para utilizar de forma apropiada la cantidad de hipervínculos en sus contenidos, la calidad semántica debe ir con fuentes conforme a lo que comuniquen y colocar más enlaces internos para generar mayor rentabilidad económica, consolidar el mensaje y calidad periodística.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=130406.TITN.
Appears in Collections:Magister en comunicación, mención investigación y cultura digital



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.