Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31626
Title: La intertextualidad del cuento El Otro Yo, de Mario Benedetti y la letra de la canción La Panacea, de Wladimir Espinosa
Authors: Vacacela Medina, Carlos María
Tello Ramos, Galo Ezequiel
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Tello Ramos, G. E. Vacacela Medina, C. M. (2022) La intertextualidad del cuento El Otro Yo, de Mario Benedetti y la letra de la canción La Panacea, de Wladimir Espinosa [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31626
Abstract: Abstract: This essay is about the intertextuality of El Otro Yo story, by Mario Benedetti and La Panacea letter song, by Wladimir Espinosa. Through a comprehensive reading and the intertextual analysis between the mentioned works, every paragraph, verse and other paratextual elements were meticulously explored, for the purpose of discovering the intertextual relationship between them and identify the features for classify them according for the type, like: intertextuality, paratextuality, metatextuality, hipertextuality, architextuality and interdiscursivity. I exposed throughout the essay that, definitively is necessary- how- teachers dominate the intertextuality topic if wants another more interactive class; likewise, the traits which correlate El Otro Yo story by Benedetti and La Panacea song by Espinosa were pointed out, confirming that the intertextuality transcends by different art ways, in this case, connect the writing with the music. The results give us data to affirm the relationship between the two works, also besides others to understand the communicative intention of the text and meet the authors literary influence.
Description: Resumen: Este ensayo trata de la intertextualidad del cuento El Otro Yo, de Mario Benedetti y la letra de la canción La Panacea, de Wladimir Espinosa. A través de una lectura comprensiva y un análisis intertextual entre las obras mencionadas, se exploró meticulosamente cada párrafo, verso y demás elementos paratextuales, con el propósito de descubrir relaciones intertextuales entre ellas e identificar los rasgos de estas para clasificarlas de acuerdo a su tipo, como pueden ser: intertextualidad, paratextualidad, metatextualidad, hipertextualidad, architextualidad e interdiscursividad. Se expuso a lo largo del ensayo que, definitivamente es necesario -como docentes- dominar el tópico de la intertextualidad si se desea unas clases más interactivas; así mismo, se señaló los rasgos que correlacionan al cuento El Otro Yo de Benedetti y la canción La Panacea de Espinosa, confirmando que la intertextualidad trasciende las diferentes manifestaciones de arte, en este caso, conecta la escritura con la música. Los resultados nos concedieron datos para afirmar una evidente relación entre las obras, además de otros como comprender la intención comunicativa de los textos y conocer la influencia literaria de sus autores.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=130845.TITN.
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación mención Lengua y Literatura



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.