Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31696
Title: | Caso clínico de intervención cognitivo-conductual en un cuadro distímicode adolescente integrado a proyecto social |
Authors: | Mendoza Armijos, Ximena Fernanda Idrobo Beltran, María Emilia |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Idrobo Beltran, M. E. Mendoza Armijos, X. F. (2022) Caso clínico de intervención cognitivo-conductual en un cuadro distímicode adolescente integrado a proyecto social [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31696 |
Abstract: | Abstract: Dysthymia is a chronic condition characterized byaltered mood and behavior, where depressive symptoms can persist for at least two years. In thisclinical case, a 14-year-old adolescent, who belongs to a social projectand is diagnosed with dysthymia, is approached; the patient presents aggressive behaviors andadeterioration in her emotional intelligence; therefore, these are the factors that are causing significant discomfort within the subject sfamily, educational and social spheres. Because of this,15 evaluation and intervention sessions were performed, through a cognitive-behavioral approach, with the help of different psychotherapeutic techniques, such as psychoeducation, relaxation techniques, cognitive restructuring, andothers. As a result of this intervention, it is possible to achieve the set goals, promoting evolutionwithin the different spheres of developmentof the patient, establishing adaptive behaviors and creatinggreater self-control; in addition, it is possible to optimize emotional intelligence and reduce clinical symptoms. |
Description: | Resumen: La distimia es una patología crónica de alteración del estado de ánimo y comportamiento, donde los síntomas depresivos persisten al menos dos años. En el presente caso clínico se realiza el abordaje de un adolescente de 14 años, quien pertenece a proyecto social, con diagnóstico de distimia; presenta conductas agresivas y deterioro en su inteligencia emocional, por tanto, son estos los factores que están provocando un malestar significativo dentro de los ámbitos familiar, educativo y social. Para esto, se llevaron a cabo 15 sesiones destinadas para evaluación e intervención, mediante un enfoque cognitivo-conductual, con ayuda de distintas técnicas psicoterapéuticas, como psicoeducación, técnicas de relajación, reestructuración cognitiva, entre otras. Como resultado de dicha intervención, se logra alcanzar los objetivos planteados, fomentandoeldesarrollodelasdistintasesferasdedesenvolvimientodelpaciente,instaurandoconductasadaptativasygenerandounmayorautocontrol;además,selograoptimizar la inteligencia emocion al y reducirla sintomatología clínica. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=130895.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Psicología Clínica |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.