Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31708
Title: | Intervención psicológica en un niño de 7 años institucionalizado en un centro de acogida |
Authors: | Macas Ordóñez, Eugenio Fabián Pauta Cango, Cinthya Susana |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Pauta Cango, C. S. Macas Ordóñez, E. F. (2022) Intervención psicológica en un niño de 7 años institucionalizado en un centro de acogida [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31708 |
Abstract: | Abstract: This case study entitled "Psychological intervention in a 7-year-old child institutionalized in a foster care center", deals with the evaluation, diagnosis and treatment of an infant with hyperactivity behaviors, aggressiveness towards peers and difficulty in expressing emotions, especially to the mother figure. The evaluation process was developed through interviews, observation sheets and application of psychological tests (Progressive Matrices Test, Bender's Visomotor Gestalt Test, Human Figure Drawing, Attention Deficit/Hyperactivity Disorder Test, Behavioral Checklist of Aggressiveness in Children, Coopersmith Self-Esteem Questionnaire, Childhood Depression Inventory, Family Drawing Test and Person in the Rain Test). Based on the CIE-10, he has been diagnosed with problems related to emotional neglect of the child (Z62.4) and problems related to estrangement from home in childhood (Z61.1); therefore, the therapeutic plan included techniques from different approaches, although mostly from the cognitive behavioral model, with the aim of improving attentional and self-control abilities, reinforcing adequate social interaction, decreasing aggressive and impulsive responses, promoting emotional recognition and expression. It is concluded that the patient improved in the problems worked on, demonstrating that there is efficacy in the therapeutic plan. |
Description: | Resumen: El presente estudio de caso titulado Intervención psicológica en un niño de 7 años institucionalizado en un centro de acogida , aborda la evaluación, diagnóstico y tratamiento de un infante con conductas de hiperactividad, agresividad hacia los compañeros y dificultad para expresar emociones sobre todo a la figura materna. En cuanto al proceso de evaluación fue desarrollado mediante entrevistas, fichas de observación y aplicación de test psicológicos (Test de Matrices Progresivas, Test Gestáltico Visomotor de Bender, Dibujo de la figura humana, Test de Desórdenes de hiperactividad/déficit de atención, Lista de chequeo conductual de la agresividad en niños, Cuestionario de autoestima de Coopersmith, Inventario de depresión infantil, Test del dibujo de la familia y el Test de la Persona Bajo la Lluvia). En base al CIE-10 ha sido diagnosticado con problemas relacionados con el abandono emocional del niño (Z62.4) y problemas relacionados con el alejamiento del hogar en la infancia (Z61.1); Por lo que, el plan terapéutico incluyó técnicas de distintos enfoques, aunque mayoritariamente del modelo cognitivo conductual, con el objetivo de mejorar las capacidades atencionales y de autocontrol, reforzar la adecuada interacción social, disminuyendo las respuestas agresivas e impulsivas, promoviendo el reconocimiento y expresión emocional. Se concluye que el paciente mejoró en las problemáticas trabajadas, demostrando que existe eficacia en el plan terapéutico. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=130807.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Psicología Clínica |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.