Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31827
Title: | Principios del constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Escuela Básica Fiscal "Ignacio Molina Andrade" de la ciudad de Guayaquil |
Authors: | Quichimbo, Fabian Alfredo Lino Campoverde, Rosa Edith |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Lino Campoverde, R. E. Quichimbo, F. A. (2022) Principios del constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Escuela Básica Fiscal "Ignacio Molina Andrade" de la ciudad de Guayaquil [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31827 |
Abstract: | Abstract: The present investigative work entitled, Principles of social constructivism in the Institutional Pedagogical Proposal School of Fiscal Basic Education "Ignacio Molina Andrade". The main objective was to explain the contribution of Social Constructivism to student learning as the basis of the Institutional Pedagogical Proposal. For its elaboration, different bibliographical material from different authors was used, the same ones that mention different pedagogical principles for the teaching-learning process. The design is of a qualitative type, due to the fact that a documentary analysis of the information that already exists within the pedagogical proposal is carried out, content analysis method, which consists of the review for the analysis and interpretation of documentary sources. For the relationship of the principles with the pedagogical proposal, a matrix is used in which the activities, definitions and relationships that occur within the educational field are framed. The pedagogical principles identified are the individual process of construction of meaning where the teacher must use an active methodology, the principle of individual understandings in interaction, considers social interaction vital, through the use of discovery learning. |
Description: | Resumen: El presente trabajo investigativo titulado Principios del Constructivismo Social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Escuela Básica Fiscal Ignacio Molina Andrade . El objetivo principal fue explicar el aporte del Constructivismo Social al aprendizaje de los estudiantes como fundamento de la Propuesta Pedagógica Institucional. Para su elaboración se usó diferente material bibliográfico de diferentes autores, los mismos que mencionan diferentes principios pedagógicos para el proceso de enseñanza-aprendizaje. El diseño es de tipo cualitativo, debido a que se realiza un análisis documental de la información que ya existe dentro de la propuesta pedagógica, método de análisis de contenido qué consiste en la revisión para el análisis e interpretación de fuentes documentales. Para la relación de los principios con la propuesta pedagógica se utiliza una matriz en la cual se enmarcan las actividades, definiciones y relaciones que se dan dentro del ámbito educativo. Los principios pedagógicos identificados, son el proceso individual de construcción de significado en donde el docente debe emplear una metodología activa, el principio comprensiones individuales en interacción, considera vital la interacción social, mediante el uso del aprendizaje por descubrimiento. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=130925.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.