Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31832
Title: | Principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica institucional de la unidad educativa San Agustin |
Authors: | Castillo Cuenca, Haydeé Marisol Morales Romero, Stephani Michell |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Morales Romero, S. M. Castillo Cuenca, H. M. (2022) Principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica institucional de la unidad educativa San Agustin [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31832 |
Abstract: | Abstract: The most current approaches use the principles of Social Constructivism as the main contribution of learning in the appropriation of culture, they are characterized by being active and significant and are not limited to the reproduction of the learning content, but to a deep understanding of it. For what the investigation had as objective; explain the contribution of Social Constructivism to student learning as the basis of the Institutional Pedagogical Proposal in the Educational Unit "San Agustín" in the province of Guayas. With a qualitative character and a descriptive approach, it obtained the theoretical methods as the main ones and a relationship matrix as an instrument. The research has a brief Introduction, theoretical framework, methodology used, results, conclusions, recommendations and references cited. The results show a significant contribution of Social Constructivism to student learning; From the relationship matrix, four of the five principles of constructivism in the Institutional PedagogicalProposal are observed. The need to formulate strategies for the implementation of all the principles of social constructivism in the educational unit is evident. |
Description: | Resumen: Los enfoques más actuales reconocen principios del Constructivismo Social como principal aporte del aprendizaje en la apropiación de la cultura, se caracteriza por ser activo y significativoyno se limita a la reproducción del contenido de aprendizaje, sino a la comprensión profunda del mismo. Por lo que la investigación tuvo como objetivo, explicar el aporte del Constructivismo Social al aprendizaje de los estudiantes como fundamento de la Propuesta Pedagógica Institucional en la Unidad Educativa San Agustín en la provincia de Guayas. Con carácter cualitativo y un enfoque descriptivo, utilizó como principales los métodos los teóricos y como instrumento una matriz de relación. La investigación tiene una breve introducción, marco teórico, metodología utilizada, los resultados, las conclusiones, las recomendaciones y referencias citadas. Los resultados muestran un aporte significativo del Constructivismo Social al aprendizaje de los estudiantes; a partir de la matriz de relación se observan cuatro de los cinco principios del constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional. Se evidencia la necesidad de formular estrategias para la implementación de todos los principios del constructivismo socialen la unidad educativa. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=130979.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.