Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31846
Title: Red social Facebook como agente dinamizador del aprendizaje de las Matemáticas y la Física
Authors: Valarezo Marin, Osler Querubin
Pérez Cañar, Jefferson Andrés
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Pérez Cañar, J. A. Valarezo Marin, O. Q. (2022) Red social Facebook como agente dinamizador del aprendizaje de las Matemáticas y la Física [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31846
Abstract: Abstract: Currently, knowledge can be obtained through various technological resources that foster a more participatory and interactive educational environment. A challenge for education is to insert social networks in its process, therefore, this degree work aims to analyze the Facebook tool as a dynamic agent in the teaching-learning process of Mathematics and Physics. For the effect, a mixed research methodology was used, which involves quantitative and qualitative data. For the compilation of quantitative information, the technique of systematic review of documents published in four databases was used: Dialnet, Scopus, Google Scholar and Scielo. On the other hand, for qualitative data, documentary analysis was used, based on themethods deductive, analytical, synthetic, and hermeneutical to analyze twenty-five scientific articles. For the extraction of this information, bibliographic records, paraphrases, and keywords were used. Consequently, it was determined that Facebook is a dynamic tool for learning Mathematics and Physics since it promotes student creativity and motivation through its diversity of technological features.
Description: Resumen: Actualmente, el conocimiento puede ser obtenido a través de diversos recursos tecnológicos que propician un ambiente educativo más participativo e interactivo. Un reto para la educación es insertar las redes sociales en su proceso, por ello, el presente trabajo de titulación pretende analizar la herramienta Facebook como agente dinamizador del proceso de enseñanza aprendizaje de las Matemáticas y la Física. Para el efecto, se utilizó una metodología de investigación mixta, la cual involucra datos cuantitativos y cualitativos. Para la compilación de información cuantitativa se empleó la técnica de revisión sistemática de documentos publicados en cuatro bases de datos: Dialnet, Scopus, Google Scholar y Scielo. Por otro lado, para los datos cualitativos se utilizó el análisis documental apoyándose de los métodos deductivo, analítico, sintético y hermenéutico para analizar veinticinco artículos científicos. Para la extracción de esta información se empleó fichas bibliográficas, paráfrasis y palabras clave. Consecuentemente, se determinó que Facebook es una herramienta dinamizadora del aprendizaje de las Matemáticas y Física, puesto que, promueve la creatividad y motivación del alumno mediante su diversidad de prestaciones tecnológicas.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=130968.TITN.
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación mención Físico Matemáticas



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.