Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32203
Title: | Learners' perceived competence, intrinsic motivation and the role of the teacher at teaching English as a foreign language |
Authors: | Nesterenko, Nina Alexandrovna Merchán García, Verónica Elizabeth |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Merchán García, V. E. Nesterenko, N. A. (2022) Learners' perceived competence, intrinsic motivation and the role of the teacher at teaching English as a foreign language [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32203 |
Abstract: | Abstract: Students motivation is a key factor when learning a foreign language, since it is related to learning success. Teachers, as part of the teaching - learning process, have an important role that can influence on promoting intrinsic motivation and perceived competence on students. Therefore, this study attempted to investigate the existence of a relationship between students perceived competence, intrinsic motivation and the role of the teacher at teaching English as a foreign language. This research had a descriptive scope and was developed with a mixed method, which had a qualitative and quantitative method. Participants for this research were teachers and students of A1 proficiency level, belonging to the Institute of Languages from University of Cuenca. In order to gather information, a total of 113 students completed two questionnaires, which followed a Likert scale. Also 12 students participated in a focus group and 4 teachers participated in structured interviews. Once information was gathered and analyzed, the results indicated that there exists a relationship between intrinsic motivation and the role that teachers have in the classroom. Also, it was possible to determine how teachers can influence on students perceived competence. |
Description: | Resumen: La motivación de los estudiantes es un factor clave a la hora de aprender una lengua extranjera, ya que la motivación está relacionada con un aprendizaje exitoso. Los docentes, como parte del proceso de enseñanza - aprendizaje, tienen un rol importante que puede influir en la promoción de la motivación intrínseca y la competencia percibida en los estudiantes. Por lo tanto, este estudio tuvo como objetivo investigar la existencia de una relación entre la competencia percibida de los estudiantes, la motivación intrínseca y el rol del profesor en la enseñanza del inglés como lengua extranjera. Esta investigación tuvo un alcance descriptivo y se desarrolló con un método mixto, que contó con un enfoque cualitativo y cuantitativo. Los participantes de esta investigación fueron docentes y estudiantes correspondientes al nivel A1, pertenecientes al Instituto de Idiomas de la Universidad de Cuenca. Para la recolección de información, un total de 113 alumnos completaron dos cuestionarios, con una escala tipo Likert. También 12 estudiantes participaron en un grupo focal y 4 docentes participaron en entrevistas estructuradas. Una vez recopilada y analizada la información, los resultados indicaron que existe una relación entre la motivación intrínseca y el rol que tienen los docentes en el aula. Además, fue posible determinar cómo los docentes pueden influir en la competencia percibida de los estudiantes. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=131327.TITN. |
Appears in Collections: | Magister en Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros Mención Enseñanza |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.