Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32306
Title: Principios del constructivismo de la propuesta pedagógica de la Escuela de Educación básica Ciudad de Loja
Authors: Iriarte Solano, Margoth
Montalvan Muñoz, Juan Eduardo
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Montalvan Muñoz, J. E. Iriarte Solano, M. (2022) Principios del constructivismo de la propuesta pedagógica de la Escuela de Educación básica Ciudad de Loja [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32306
Abstract: Abstract: This research is based on the principles of social constructivism framed in the Pedagogical Proposal of the Basic Education Schoolin the Pedagogical Proposal of the School of Basic Education "Ciudad de Loja" of the city of Loja, which aims to build meaningful learning in students, which aims to make a good pedagogical performance through the application of constructivist principles that contribute in an essential way in the teaching-learning process. The methodology used in this research was bibliographic research, through the technique of data analysis and as an instrument the relationship matrix was used in which the principles of constructivism are included. The main theoretician is Ordoñez (2004,2006,2010), in the same way the foundations were also analyzed in an ethical, pedagogical and epistemological way, with some aspects of the IPP. Also, within the relationship matrix, the methodological orientations for the teaching-learning process and evaluation. Finally, after analyzing the results of this research work, the constructivist principles are identified within the pedagogical process, which have strengthened contemporary learning and thus generate benefits in the academic field.
Description: Resumen: Esta investigación se basa en los principios del constructivismo social en marcados en la Propuesta Pedagógica de la Escuela de Educación Básica "Ciudad de Loja" de la ciudad de Loja, la cual pretende construir aprendizajes significativos en los estudiantes, la cual tiene como objetivo realizar un buen desempeño pedagógico a través de la aplicación de los principios constructivistas que contribuyen de manera esencial en el proceso de enseñanza-aprendizaje. La metodología utilizada en esta investigación fue Investigación bibliográfica, a través de la técnica de análisis de datosy como instrumento se utilizó la matriz de relaciones en la que están los principios del constructivismo. El principal teórico es Ordoñez (2004,2006,2010), de la misma manera también se analizaron los fundamentos de manera ética, pedagógica y epistemológica, con algunos aspectos del PPI. También, dentro de la matriz de relación las orientaciones metodológicas para el proceso de enseñanza-aprendizaje y la evaluación. Finalmente, después de analizar los resultados de este trabajo de investigación, se identifican los principios constructivistas dentro del proceso pedagógico, los cuales han fortalecido el aprendizaje contemporáneo y con ello generan beneficios en el ámbito académico.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=131412.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.