Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32356
Title: | Assessing the effect of storytelling on longer vocabulary retention |
Authors: | Ochoa Cueva, César Augusto Aguirre Vicuña, Andrea Silvana |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Aguirre Vicuña, A. S. Ochoa Cueva, C. A. (2022) Assessing the effect of storytelling on longer vocabulary retention [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32356 |
Abstract: | Abstract: This study intends to determine the impact of storytelling on fourth-grade Ecuadorian EFL students in the acquisition of new vocabulary. Using an experimental design, pretests and posttests were undertaken to 22 students in the experimental group and 20 students in the control group. For five weeks, the control group learned vocabulary in a traditional way, while the experimental group received storytelling as the primary method of teaching. Pretests and posttests were contrasted, and the significant findings reveal that students in both groups similarly increased scores on posttest compared with pretest. On the other hand, participants from the experimental group were more efficient when using new vocabulary in their performance compared to those in the control group. It suggests that despite the effect of stories-based activities for vocabulary retention (passive vocabulary) in primary school is not significantly different compared with the use of other methods. However, storytelling was useful in the production of sentences using this new vocabulary in the target language (active vocabulary) |
Description: | Resumen: Este estudio pretende determinar el impacto de storytelling en un grupo de estudiantes ecuatorianos de cuarto grado en la adquisición de nuevo vocabulario en inglés como lengua extranjera. Utilizando un diseño cuasi experimental, se realizaron pruebas previas y posteriores a 22 estudiantes en el grupo experimental y 20 estudiantes en el grupo control. Durante cinco semanas, el grupo de control aprendió vocabulario de la forma tradicional, mientras que el grupo experimental recibió storytelling como técnica central de aprendizaje. Se contrastaron las pruebas previas y posteriores y los hallazgos revelan que los estudiantes de ambos grupos aumentaron de manera similar las puntuaciones en la prueba posteriores. Sin embargo, los participantes del grupo experimental fueron más eficientes al usar vocabulario en expresión oral en comparación con los del grupo de control. Se concluye que, aunque los beneficios de las actividades basadas en historias para la retención de vocabulario (vocabulario pasivo) no son significativamente diferentes en comparación con el uso de técnicas tradicionales, si es más eficiente para el uso efectivo del nuevo vocabulario en la producción de oraciones en inglés (vocabulario activo). |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=131479.TITN. |
Appears in Collections: | Magister en Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros Mención Enseñanza |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.