Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32605
Title: Propuesta pedagógica del constructivismo social de la escuela de Educación Básica Alonso de Mercadillo del cantón Loja
Authors: Tacuri Salazar, Dennis Alcívar
Parra Guaicha, Yajaira Elizabeth
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Parra Guaicha, Y. E. Tacuri Salazar, D. A. (2022) Propuesta pedagógica del constructivismo social de la escuela de Educación Básica Alonso de Mercadillo del cantón Loja [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32605
Abstract: Abstract: The present work Principles of Constructivism in the Institutional Pedagogical Proposal of the School of Basic Education "Alonzo de Mercadillo" carried out in the canton of Loja, province of Loja, presents as general objective the explanation of the contribution of Constructivism to the learning of the students as a foundation of the Institutional Pedagogical Proposal, to know the contribution of the Constructivist Principles in the teaching-learning of students in order to reflect on current pedagogical practices and seek to implement profound changes in education, since these principles show advantages that help the institution to opt for better changes in pedagogical actions and curricular policies promoting students to learn. Initially, the school principal was asked for the Institutional Pedagogical Proposal, and the principles of Constructivism integrated in the Institutional Pedagogical Proposal were identified.It is concluded that the work of the educational institution is oriented towards the student and their appropriation of knowledge in a meaningful way, so that they have a better line with the resources so that each teacher of the institution develops a practical, effective and useful learning for the student.
Description: Resumen: El presente trabajo Principios del Constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Escuela de Educación Básica Alonzo de Mercadillo realizado en el cantón Loja, provincia de Loja, presenta como objetivo general la explicación del aporte del Constructivismo al aprendizaje de los estudiantes como fundamento de la Propuesta Pedagógica Institucional, conocer el aporte de los Principios Constructivistas en la enseñanza-aprendizaje de los estudiantes para reflexionar acerca de las prácticas pedagógicas actuales y buscar implementar cambios profundos en la educación, ya que dichos principios evidencian ventajas que ayudan a la institución optar por mejores cambios de acciones pedagógicas y políticas curriculares promoviendo a los estudiantes el aprender. Inicialmente se solicitó al director de la escuela la Propuesta Pedagógica Institucional, se identificó los principios del Constructivismo integrados en la Propuesta Pedagógica Institucional. Se concluye que el trabajo de la institución educativa se orienta hacia el estudiante y su apropiación del conocimiento de manera significativa, para que tengan un mejor lineamiento con los recursos de manera que cada docente de la institución desarrolle un aprendizaje practico, eficaz y útil para el estudiante.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=131671.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.