Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32650
Title: El acceso a la educación básica y de bachillerato durante la pandemia COVID 19 en la ciudad de Loja, septiembre 2020
Authors: Hurtado Regalado, Beatriz Josefina
Calva Cabrera, Maribel Gissela
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Calva Cabrera, M. G. Hurtado Regalado, B. J. (2022) El acceso a la educación básica y de bachillerato durante la pandemia COVID 19 en la ciudad de Loja, septiembre 2020 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32650
Abstract: Abstract: The Ecuadorian educational system at the basic and high school levels has been face-to face, but in March 2020, due to the health emergency such as COVID 19, it forced a confinement and changed this model. The objective of this work is to determine access to basic and high school education during the COVID 19 pandemic in the city of Loja in September 2020. The methodology applied was based on the accountability of the Ministry of Education of Ecuador and data of the population between 2018 and 2021. In the 2018- 2019 and 2019-2020 school years, little school dropout was observed, but in the 2020-2021 year it was -2%, which is significant; In that same year there was an increase of 1% in public education and a decrease of -6% in education, which is highly significant in basic education and high school. Education began to use digital resources, considering that the city of Loja has high internet access with 51% of households with internet. With this, the authorization of public spaces with internet access is recommended.
Description: Resumen: El sistema educativo ecuatoriano a nivel básico y bachillerato ha sido presencial, pero en marzo 2020 por la emergencia sanitaria como el COVID 19 obligó a un confinamiento y cambió este modelo. El objetivo de este trabajo es determinar el acceso a la educación básica y de bachillerato durante la pandemia COVID 19 en la ciudad de Loja en septiembre 2020. La metodología aplicada se basó en la rendición de cuentas del Ministerio de Educación de Ecuador y datos de la población entre 2018 y 2021. En los años escolares 2018-2019 y 2019-2020 se observa la deserción escolar, pero en el año 2020-2021 fue de - 2% lo cual es significativo; en ese mismo año hubo un incremento del 1% en la educación pública y disminución del -6% en la educación lo cual es altamente significativo en educación básica y bachillerato. La educación pasó a utilizar recursos digitales, considerando que la ciudad de Loja cuenta con un alto acceso a internet del 51% de hogares. Con esto, se recomiendan la habilitación de espacios públicos con acceso a internet.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=131667.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Economía



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.