Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32920
Title: Aplicación de GeoGebra como recurso didáctico y su incidencia en el aprendizaje matemático.
Authors: Viñamagua Medina, Gustavo Belizario
Rosillo Solano, Fernando Eliceo
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Rosillo Solano, F. E. Viñamagua Medina, G. B. (2022) Aplicación de GeoGebra como recurso didáctico y su incidencia en el aprendizaje matemático. [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32920
Abstract: Abstract: The research entitled "Application of GeoGebra as a didactic resource and its impact on mathematical learning.", had as its objective,to determine the influence of the GeoGebra application as a didactic resource to improve the mathematical learning of the students of the 2 BGU of the Educational Unit "Guaranda"of the province of Bolívar, school year 2021-2022. The research was of an applied type,quasi-experimental design. The universewas made up of 80 students and the sample of 76,which were divided into two groups of 38; which were called control andexperimental. The technique used was the questionnaire and the instrument was a diagnostic test, and final, the same that were evaluated by the Equinoccial Technological University, the reliability was determined by the Cronbach's Alpha coefficient:0.734for the diagnostic test, and 0.779 for the final evaluation. The hypotheses were tested using the Parametric Test T of Student for independent samples. The results lead us to conclude that the application of GeoGebra improves mathematical learning in thiscase of R 2 vectorsin the experimental group.
Description: Resumen: La investigación titulada Aplicación de GeoGebra como recurso didáctico y su incidencia en el aprendizaje matemático. , tuvo como objetivo, Determinar la influencia de la aplicación GeoGebra como recurso didáctico para mejorar el aprendizaje matemático de los estudiantes del 2 BGU de la Unidad Educativa Guaranda de la provincia de Bolívar, año escolar 2021-2022. La investigación fue de tipo aplicado, diseño cuasi experimental. El universo estuvo conformadopor80 estudiantes y la muestra de76,los cuales se encontraban divididos en dos grupos de 38; a los que se les denominó como control y experimental. La técnica utilizada fue el cuestionario y el instrumento fue una prueba de diagnóstico, y final, las mismas que fueron evaluadas por la Universidad Tecnológica Equinoccial, se determinó la confiabilidad mediante el coeficiente Alfa de Cronbach:0.734 para la prueba de diagnóstico, y 0.779 para la evaluación final. Las hipótesis fueron comprobadas mediante la prueba paramétrica T de Student para muestras independientes. Los resultados hacen concluir que la aplicación de GeoGebra mejora el aprendizaje matemático en este caso de vectores R2en el grupo experimental.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=131950.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación mención Enseñanza de la Matemática



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.