Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33165
Title: | Formación en competencias digitales: diagnóstico adocentesdebachilleratoenInstitucionesEducativasdelEcuador |
Authors: | Guanoluiza Cando, Wilson Elías Romero Molina, Josselyne Vanessa |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Romero Molina, J. V. Guanoluiza Cando, W. E. (2022) Formación en competencias digitales: diagnóstico adocentesdebachilleratoenInstitucionesEducativasdelEcuador [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33165 |
Abstract: | Abstract: In today's world, digital competence is considered one of the basic skills that any individualmust possess to function effectively in the academic environment and the labor market. Thatiswhyitisconsideredthatteachers,bydevelopingdigitalcompetencethroughtheirprofessionalpractice,willallowthemtobetterfacetheemergingchallengesoftheirprofession; Therefore, a qualitative research was carried out to collect data, for which 10teacherswhoworkindifferenteducationalinstitutionsintheprovincesofLoja,ZamoraandElOro were surveyed, in what corresponds to the area of mathematics. A questionnaire wasused according to the Likert scale, for this, a questionnaire of 48 questions was applied, ofwhich 13 are directed to the sociodemographic field of the respondents and the remaining 35questionsrefertothefivedigitalcompetences.Theseareaswereevaluatedseparatelyinthesample of this study, finding that most of the respondents had an intermediate level forhandlingthem. |
Description: | Resumen: En el mundo actual, la competencia digital es considerada una de las capacidades básicas que cualquier individuo debe poseer para desenvolverse eficazmente en el medio académico y mercado laboral. Es por ello que se considera que los docentes al desarrollar una competencia digital a través de su práctica profesional, les permitirán afrontar de mejor manera los retos emergentes de su profesión; por lo que se realizó una investigación cualitativa para la recopilación de datos, para lo cual se encuestó a 10 docentes que laboran en distintas instituciones educativas de las provincias de Loja, Zamora y El Oro, en lo que corresponde al área de matemáticas. Se empleó un cuestionario según la escala de Likert,paraello,seaplicóuncuestionariode48preguntas,delascuales13estándirigidasalámbitosociodemográfico de los encuestados y las 35 preguntas restantes hacen referencia a lascinco competencias digitales. Dichas áreas fueron evaluadas por separado en la muestra deesteestudio,encontrándosequelamayorpartedelosencuestadosteníanunnivelintermedioparael manejo de las mismas. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=132240.TITN. |
Appears in Collections: | Pedagogía de las Matemáticas y la Física |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.