Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33237
Title: Literatura indigenista regionalista, en el contexto literario geopolítico de la obra El Mundo es Ancho y Ajeno (Alegría. 1941)
Authors: Carrera Toapanta, Pablo Fabián
Chafla Sánchez, Walter Ramón
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Chafla Sánchez, W. R. Carrera Toapanta, P. F. (2022) Literatura indigenista regionalista, en el contexto literario geopolítico de la obra El Mundo es Ancho y Ajeno (Alegría. 1941) [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33237
Abstract: Abstract: The present essay entitled Regionalist indigenist Literature, in the geopolitical literary context of the work "The world is wide and alien" (Alegría. 1941) makes a long time i n the novel as a reflection of the Peruvian political and social reality of the 20th century, within the literary current of indigenism, centered on the problem of the Indian and resistance. The thesis analyzes the work as a social critique from the parallelism of the narrative with the community lif e of the time and the ideological nature of the author's proposal. A key fact to consolidate the identity of peoples is the transmission of cultural content, Ciro Alegría, through the use of narrative tools, appropriates historical, political issues and popular aspirations to call for reflection and action to enable the construction of a new history with a new Latin American human being with a defined identity with a history and values that justify community feeling and dignify social struggles around land ownership and the disintegration of the colonial caste system. Education and the dissemination of culture are tools of historical and civic instruction for social renewal.
Description: Resumen: El presente ensayo titulado Literatura indigenista regionalista, en el contexto literario geopolítico de la obra El mundo es ancho y ajeno (Alegría. 1941) hace hincapié en la novela como un reflejo de la realidad política y social peruana del siglo XX, dentro de la corriente literaria del indigenismo, centrada en el problema del indio y la resistencia. Se analiza a la obra como una crítica social desde el paralelismo de la narrativa con la vida comunitaria de la época y el carácter ideológico de la propuesta del autor. Se postula que un hecho clave para consolidar la identidad de los pueblos es la transmisión de contenidos culturales, Ciro Alegría, mediante el uso de herramientas narrativas, se apropia de las cuestiones históricas, políticas e intereses populares para llamar a la reflexión que motive a la acción encaminada ala construcción de una nueva sociedad latinoamericana con una identidad definida por una conciencia y valores que justifiquen el sentir comunitario sobre las luchas sociales en torno a la tenencia de las tierras, la dignidad y la desintegración del sistema colonial de castas. La educación y la difusión de la cultura son herramientas de instrucción histórica y cívica para la renovación social.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=132385.TITN.
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación mención Lengua y Literatura



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.