Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33476
Title: Educación invisible: Análisis de la narrativa de Edutubers.
Authors: Mier Sanmartín, Aura Catalina
Jiménez Merino, Enidt del Cisne
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Jiménez Merino, E. D. C. Mier Sanmartín, A. C. (2023) Educación invisible: Análisis de la narrativa de Edutubers. [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33476
Abstract: Abstract: Currently, the teaching-learning models have shortcomings that leave gaps in the knowledge acquired in the classrooms. Given this, students turn to alternatives such as the Edutuber, because through YouTube they transmit their knowledge in a clear and structured way to their audience. The objective of the present study was to know the audiovisual narrative that certain Edutuber use to transmit their knowledge, based on technology and its tools as factors that transform the educational context. The Edutuber selected for the study were: Julioprofe, Profe Marco Antonio Ayala, Francisco Pajuelo Cienfuegos, Sofia Villalpando, Raíza Pilatowsky and Bernardo Bastien. A descriptive mixed research approach was used, which through two observation matrices and an interview analyze the characteristics of the audiovisual diegesis of its content. The results contrast the contribution that the Edutuber provide in the educational context, since their content adapts to new trends, generating a significant impact on their audience regardless of the teaching context.
Description: Resumen: Actualmente, los modelos de enseñanza-aprendizaje presentan falencias que dejan vacíos en el conocimiento adquirido en las aulas. Ante ello, los estudiantes acuden a alternativas como los EduTubers, pues a través de YouTube transmiten sus conocimientos de manera clara y estructurada para su audiencia. El presente estudio tuvo como objetivo conocer la narrativa audiovisual que emplean ciertos EduTubers para transmitir su información , tomando como base a la tecnología y sus herramientas como factores que transforman el contexto educativo. Los EduTubers seleccionados para el estudio fueron: Julioprofe, Profe Marco Antonio Ayala, Francisco Pajuelo Cienfuegos, Sofia Villalpando, Raíza Pilatowsky y Bernardo Bastien. Se utilizó un enfoque de investigación mixto de tipo descriptivo, que a través de dos matrices de observación y una entrevista analizan las características de la diégesis audiovisual de su contenido. Los resultados contrastan la contribución que brindan los EduTubers en el contexto educativo, puesto que su contenido se adapta a las nuevas tendencias, generando un impacto significativo en su audiencia independientemente del contexto de enseñanza.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=133130.TITN.
Appears in Collections:Magister en comunicación, mención investigación y cultura digital



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.