Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33694
Title: Principios del constructivismo en la propuesta pedagógica institucional de la escuela de educación general básica Martha Bucaram de Roldós
Authors: Castillo Cuenca, Haydeé Marisol
Saraguro Zhigue, Tania Maricela
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Saraguro Zhigue, T. M. Castillo Cuenca, H. M. (2023) Principios del constructivismo en la propuesta pedagógica institucional de la escuela de educación general básica Martha Bucaram de Roldós [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33694
Abstract: Abstract: The present investigation is called Principles of Social Constructivism in the Institutional Pedagogical Proposal of the School of Basic General Education "Martha Bucaram de Roldos, its main objective is to identify which principles of social constructivism are applied within the institutional pedagogical proposal, it is an investigation of a qualitative nature, within the investigation the exploratory method, the analytical method and the inductive and deductive method were used, with a qualitative methodology with a descriptive nature emphasizing the principles of social constructivism, likewise the bibliographic and research technique was used. As an instrument, a matrix was made where the principles of social constructivism, the guidelines for teaching and the guidelines for evaluation are reflected. As a result, it seeks to demonstrate the principles of social constructivism in teaching practice and make the student the protagonist of the p teaching process so that there is significant learning, where the relationship and interaction between educational agents predominate and the construction of knowledge predominates, with the teacher being a mediator, facilitator, and innovator who offers the freedom of learning autonomy.
Description: Resumen: La presente investigación se denomina Principios del Constructivismo Social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Escuela de Educación General Básica Martha Bucaram de Roldós, tiene como objetivo principal, identificar qué principios del constructivismo social se aplican dentro de la propuesta pedagógica institucional, es una investigación de carácter cualitativa, Dentro de la investigación se utilizó el método exploratorio, el método analítico y el método inductivo y deductivo, con una metodología cualitativa con carácter descriptivo haciendo énfasis a los principios del constructivismo social, así mismo se empleó la técnica de investigación bibliográfica y como instrumento se realizó una matriz donde se plasman los principios del constructivismo social, las orientaciones para la enseñanza y las orientaciones para la evaluación, Como resultado se busca evidenciar los principios del constructivismo social en la práctica docente y convertir al estudiante en protagonista del proceso de en enseñanza para que tenga un aprendizaje significativo, donde predomine la relación e interacción entre los agentes educativos y que predomine la construcción de conocimientos, siendo el maestro un mediador, facilitador, innovador quien ofrezca la libertad de autonomía del aprendizaje.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=133398.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.