Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33711
Title: | Identificación del estrés en docentes durante la pandemia de Covid 19 |
Authors: | Batallas Ureña, Daniela Alejandra Lincango Chávez, Julio Andrés |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Lincango Chávez, J. A. Batallas Ureña, D. A. (2023) Identificación del estrés en docentes durante la pandemia de Covid 19 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33711 |
Abstract: | Abstract:The COVID-19 pandemic impacted the educational field due to new curricular requirements and demands, which is why the research was developed with the objective of identifying the factors related to stress in teachers in a public institution in the Calderón sector in Quito during the year 2022, for this purpose a quantitative, descriptive methodology was used, the data was collected in a sample of 39 teachers through five questionnaires: sociodemographic-labor information, Maslach inventory, techno-stress, depression, anxiety and stress scale and coping styles. The results regarding burnout showed that 56.4% presented low emotional exhaustion, 41.0% high depersonalization, and 79.5% low level of personal fulfillment. Regarding techno-stress, a low level of anxiety (43.6%), fatigue (61.5%), skepticism (53.8%) and medium ineffectiveness (53.6%) were observed. The mental health of the teachers was not affected because mild depression (56.4%), anxiety (43.6%) and stress (76.9%) were observed. Coping strategies were high, so it is concluded that these had an impact on the absence of emotional discomfort in teachers. |
Description: | Resumen: La pandemia por COVID-19 impactó al ámbito educativo debido a nuevos requerimientos y exigencias curriculares, es por ello que la investigación se desarrolló con el objetivo de identificar los factores relacionados con el estrés en los docentes en una institución pública del sector Calderón en Quito durante el año 2022, para este fin se utilizó una metodología cuantitativo, descriptiva, los datos fueron recolectados en una muestra de 39 docentes a través de cinco cuestionarios: información sociodemográfica- laboral, inventario Maslach, tecnoestrés, escala de depresión, ansiedad y estrés y de estilos de afrontamiento. Los resultados en torno a burnout demostraron que el 56,4% presentó bajo cansancio emocional, 41,0% alta despersonalización y 79,5% bajo nivel de realización personal. Respecto al tecnoestrés se observó un bajo nivel de ansiedad (43,6%), fatiga (61,5%), escepticismo (53,8%) y medio de ineficacia (53,6%). La salud mental de los docentes no se vio afectada porque se observó leve depresión (56,4%), ansiedad (43,6%) y estrés (76,9%). Las estrategias de afrontamiento fueron altas por lo que se concluye que estas repercutieron en la ausencia de malestar emocional en los docentes. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=133380.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Psicología |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.