Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33781
Title: | Principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica Institucional |
Authors: | Campoverde Jumbo, Bertha Margotd. Espinoza Apolo, Johanna Estefanía |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Espinoza Apolo, J. E. Campoverde Jumbo, B. M. (2023) Principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica Institucional [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33781 |
Abstract: | Abstract: The principles of social constructivism guide pedagogical processes towards optimal learning, through the individual process of meaning construction, performance for learning from direct experience, individual understanding in interaction and authentic performance for authentic understanding. Given that this ensures quality, inclusion, significance and durability in learning, the present study has the general objective of explaining the contribution of Social Constructivism to student learning as a foundation of the Institutional Pedagogical Proposal of the Educational Unit La Inmaculada, in the city of Cuenca. The results allow us to identify that they do use these five principles, although they appear implicitly in the PEI. In addition, these underpin the core of the PEI, which is in line with what is contemplated in the Organic Law of Intercultural Education and the National Curriculum 2016. Therefore, it is concluded that the principles contribute to a comprehensive learning orientation (cognitive, psychomotor, language and socio-affective). However, their relationship in teaching practice is not clear since they do not have a completed PCI. |
Description: | Resumen: Los principios del constructivismo social guían los procesos pedagógicos hacia un aprendizaje óptimo, mediante el proceso individual de construcción de significado, el desempeño para aprender a partir de la experiencia directa, la comprensión individual en interacción y el desempeño auténtico para la auténtica comprensión. Dado que esto asegura calidad, inclusión, significación y perdurabilidad en el aprendizaje, el presente estudio tiene como objetivo general poder explicar el aporte del Constructivismo Social al aprendizaje de los estudiantes como fundamento de la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa La Inmaculada, de la ciudad de Cuenca. Los resultados permiten identificar que sí utilizan estos cinco principios, aunque aparecen en el PEI de manera implícita. Además, estos fundamentan el núcleo del PEI que está en consonancia con lo contemplado en la Ley Orgánica de Educación Intercultural y el Currículo Nacional 2016. Por lo tanto, se concluye en que los principios aportan hacia una orientación del aprendizaje integral (cognitivo, psicomotor, del lenguaje y socioafectivo). No obstante, no está clara su relación en la práctica docente ya que no cuentan con un PCI terminado. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=133460.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.