Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33782
Title: | Principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica Institucional |
Authors: | Campoverde Jumbo, Bertha Margotd. Espinoza Apolo, Sergio Leandro |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Espinoza Apolo, S. L. Campoverde Jumbo, B. M. (2023) Principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica Institucional [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33782 |
Abstract: | Abstract: The Institutional Pedagogical Proposal (PEI) empowers teachers in their commitment to comprehensive teaching, as well as with the holistic production and transformation of the social culture of students for the institution and society when it is framed from the Social Constructivism and its principles. Thus, this document allows facing the new trends through contextualization, empowerment of the student community and innovation of didactics. Therefore, this research focuses on explaining the contribution of Social Constructivism to student learning as a foundation of the Institutional Pedagogical Proposal from the case study of the PEI of the Miguel de Cervantes Basic Education School located in the Zaruma canton. The analysis allows verifying that the document does comply with a social-constructivist foundation based on the five principles of social constructivism, being the core that makes up the science of education. In addition, the existing connection between the principles, the Organic Law of Intercultural Education (LOEI), the National Curriculum 2016 and the PEI, object of study, is assessed. |
Description: | Resumen: La Propuesta Pedagógica Institucional (PEI) potencia al maestro en su compromiso con la enseñanza integral, así como también con la producción y transformación holística de la cultura social de los educandos para con la institución y la sociedad cuando se enmarca desde el Constructivismo Social y sus principios. Así, este documento permite enfrentar las nuevas tendencias mediante la contextualización, el empoderamiento de la comunidad estudiantil y la innovación de las didácticas. Por ello, esta investigación se enfoca en explicar el aporte del Constructivismo Social al aprendizaje de los estudiantes como fundamento de la Propuesta Pedagógica Institucional desde el estudio de caso del PEI de la Escuela de Educación Básica Miguel de Cervantes que está ubicada en el cantón Zaruma. El análisis permite verificar que, en el documento, sí se cumple con una fundamentación social constructivista basada en los cinco principios del constructivismo social, siendo el núcleo que compone la ciencia de la educación. Además, se valora la conexión existente entre los principios, la Ley Orgánica de Educación Intercultural (LOEI), el Currículo Nacional 2016 y el PEI, objeto de estudio. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=133461.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.