Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/35487
Title: | Identificación del estrés en docentes de educación básica y bachillerato, de la ciudad de Guayaquil durante la pandemia de Covid-19 en el año 2022. |
Authors: | León Cueva, Thalía Elizabeth Fiallos Espín, Erika Michelle |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Fiallos Espín, E. M. León Cueva, T. E. (2023) Identificación del estrés en docentes de educación básica y bachillerato, de la ciudad de Guayaquil durante la pandemia de Covid-19 en el año 2022. [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/35487 |
Abstract: | Abstract: The objective of this research is to identify stress in Ecuadorian teachers during the Covid-19 pandemic. A quantitative descriptive approach was used, not experimental, cross-sectional study in a non-probabilistic accidental sample of 40 high school teachers. basic and high school. The AD-HOC Questionnaire instruments were applied, the inventory of Maslach Burnout (MBI), Salanova Technostress Questionnaire, Depression Scale, anxiety and stress (DASS-21) and the multidimensional scale of evaluation of the styles of coping with the questionnaire (Brief Cope-28). Regarding the results, levels are indicated high in the Burnout dimensions, 22.5% in emotional exhaustion, 20% in depersonalization and 62.5% in low personal fulfillment. In relation to technostress they exhibit high levels of anxiety 5%, fatigue 5%, skepticism 12.5% ​​and inefficiency 5%; In addition, less than a quarter of the professionals rate severe levels of depression, anxiety and stress. Finally, higher scores are shown in strategies focused on the problem. It is concluded that the mental health of teachers was affected during the pandemic, mainly with stress, anxiety, emotional exhaustion and low personal fulfillment. |
Description: | Resumen: La presente investigación tiene como objetivo identificar del estrés en docentes ecuatorianos durante la pandemia por Covid-19. Se empleó un enfoque cuantitativo de tipo descriptivo, no experimental, transversal en una muestra accidental no probabilística de 40 profesores de básica y bachillerato. Se aplicaron los instrumentos Cuestionario AD-HOC, el inventario de Burnout de Maslach (MBI), cuestionario de tecnoestrés de Salanova, la Escala de Depresión, ansiedad y estrés (DASS-21) y la escala multidimensional de evaluación de los estilos de afrontamiento el cuestionario (Brief Cope-28). Con respecto a los resultados se indica niveles altos en las dimensiones de Burnout, 22.5% en cansancio emocional, 20% en despersonalización y 62.5% en baja realización personal. En relación al tecnoestrés se exhiben niveles altos en ansiedad 5%, fatiga 5%, escepticismo 12.5% e ineficacia 5%; además menos de la cuarta parte de los profesionales puntúan niveles severos en depresión, ansiedad y estrés. Finalmente, se demuestra mayores puntuaciones en estrategias enfocadas en el problema. Se concluye que la salud mental de los docentes se vio afectada durante la pandemia, principalmente con estrés, ansiedad, cansancio emocional y baja realización personal. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=133604.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Psicología |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.