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Title: Comunicación 2.0 en el CNE y su uso en la campaña electoral 2021
Authors: Altamirano Benítez, Verónica Paulina
Sarango Arroyo, Johanna Maribel
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Sarango Arroyo, J. M. Altamirano Benítez, V. P. (2023) Comunicación 2.0 en el CNE y su uso en la campaña electoral 2021 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37074
Abstract: Abstract: The National Electoral Council (CNE) of Ecuador must use the networks to establish communication with voters, candidates, the general population; also ensure compliance with its rules and regulations regarding electoral propaganda. In this sense, interest arose in investigating the use and abuse that may occur in the communication strategies implemented by the CNE and its impact on the dissemination of electoral propaganda. Based on documentary research and use of the FanpageKarma page, the 2.0 communication model was evaluated from a comparative perspective between the official social networks of the electoral body: Facebook CNE, YouTube @Cneecuador, YouTube @2012cne, Tiktok, Twitter, Facebook @Cnegobec . Noting that Facebook @Cnegobec had a greater media impact along with Twitter (@cnegobec). Additionally, the communicative efficiency indicator suggests that aspects of accessibility and resources for the target audience should be improved. The SWOT analysis, delimited the strengths and opportunities presented by the CNE that combine the organization and information planning satisfactorily in its platforms at low cost. The weaknesses and threats are related to obsolete computer equipment and the limited availability of resources for its replacement.
Description: Resumen: Consejo Nacional Electoral del Ecuador debe utilizar las redes para establecer comunicación con electores, candidatos, población en general; también velar por el cumplimiento de sus normas y reglamentos en materia de propaganda electoral. En este sentido, surgió el interés por indagar el uso y el abuso que pueda presentarse en las estrategias comunicacionales que implementa el CNE y su impacto en la difusión de propagandas electorales. Con base en una investigación documental y uso de la página FanpageKarma se evaluó el modelo de comunicación 2.0 desde una perspectiva comparativa entre las redes sociales oficiales del ente electoral: Facebook CNE, Youtube @Cneecuador, @2012cne, Tiktok, Twitter. Destacándose Facebook @Cnegobec y Twitter (@cnegobec) con mayor impacto mediático. Adicionalmente, el indicador de eficiencia comunicativa sugiere que deben ser mejorados aspectos de accesibilidad y recursos para el público objetivo. El análisis FODA, acotó las fortalezas y oportunidades que presentó el CNE que combinan la organización y planificación informativa satisfactoriamente en sus plataformas a bajo costo. Las debilidades y amenazas se encuentran relacionadas con los equipos informáticos obsoletos y poca disponibilidad de recursos para su reposición.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=133681.TITN.
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