Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37134
Title: Principios del constructivismo en la propuesta pedagógica Institucional
Authors: Díaz Sozoranga, Ruth Margarita
Chiluiza Yumi, Evelyn Paola
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Chiluiza Yumi, E. P. Díaz Sozoranga, R. M. (2023) Principios del constructivismo en la propuesta pedagógica Institucional [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37134
Abstract: Abstract: The processes of teaching and learning today have a great epistemological contribution of social constructivism that orients and guides the educational work. These initiatives are embodied in the training intentions proposed by each educational institution through its pedagogical proposal, which are constructed with the contribution of its teachers and oriented to meet the educational needs of its students respecting their context. The documentary research of the institutional pedagogical proposal aims to identify the contribution and scope of social constructivism to the learning of students, being able to observe how each principle influences learning. It is also detected that the educational institution orients the learning process of students towards a significant, critical and creative learning, where it is projected that they are able to be protagonists of their learning in environments that favor and promote different processes leaving aside traditional methods, i.e. the theories and concepts of constructivism have modernized the to develop classroom activities by applying and putting into practice the various concepts of education.
Description: Resumen: Los procesos de enseñanza aprendizaje en la actualidad tienen un gran aporte epistemológico del constructivismo social que orienta y guía la labor educativa, estas iniciativas se plasman en las intenciones formativas que propone cada institución educativa mediante su propuesta pedagógica, mismas que son construidas con el aporte de sus docentes y orientadas a cumplir las necesidades educativas de sus estudiantes respetando su contexto. La investigación documental de la propuesta pedagógica institucional tiene como objetivo identificar el aporte y alcances del constructivismo social al aprendizaje de los estudiantes, pudiendo observar cómo cada principio influye en el aprendizaje, se detecta también que la institución educativa orienta el proceso de aprendizaje de los estudiantes hacia un aprendizaje significativo, crítico y creativo, donde se proyecta a que estos estén en capacidad de ser protagonistas de su aprendizaje en ambientes que favorezcan y promuevan procesos diferentes dejando de lado los métodos tradicionales, es decir las teorías y conceptos del constructivismo han modernizado la forma de desarrollar las actividades del aula mediante la aplicación y puesta en práctica de los diversos conceptos sobre educación.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=133757.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.