Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37482
Title: | Influencia de la formación en emprendimiento: la situación educativa en Ecuador y sus implicaciones |
Authors: | Quichimbo, Fabian Alfredo Inuca Flores, Elver Alexander |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Inuca Flores, E. A. Quichimbo, F. A. (2023) Influencia de la formación en emprendimiento: la situación educativa en Ecuador y sus implicaciones [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37482 |
Abstract: | Abstract: In Ecuador, entrepreneurship has transcended in such a way that it not only reflects its importance in the economic or productive field, but has also resulted in which its presence in education stands out, to such an extent that it is implemented as a subject in the National Curriculum of Ecuador in 2016, in order to obtain the development of talents of the entrepreneurial person, combined with values ​​towards the realization of ventures: leadership development, innovation and creativity, risk tolerance, managerial skills and autonomy. Under this premise, teachers become a fundamental pillar of this educational transformation, since they are the ones called to lead the process of cooperation and support, facing a great gap in their training in entrepreneurship. For this reason, this qualitative research offers us an overview of the situation of education in innovation and towards entrepreneurs, therefore we analyze the perceptions of teachers about education in entrepreneurship and the actions and inactions of the Ecuadorian State oriented to the implementation of the venture, the raw material according to our interviewees tells us below. |
Description: | Resumen: En Ecuador el emprendimiento ha trascendido de tal manera que no solo refleja su importancia en el ámbito económico o productivo, sino que también ha resultado por el cual destaca su presencia en lo educativo, a tal punto que es implementada como materia en el Currículo Nacional del Ecuador en el año 2016, con el fin de obtener el desarrollo de talentos de la persona emprendedora, conjugada con valores hacia la realización de emprendimientos: desarrollo de liderazgo, innovación y creatividad, tolerancia al riesgo, capacidades gerenciales y la autonomía. Bajo esta premisa los docentes se convierten en un pilar fundamental de esta transformación educativa, pues son los llamados a liderar el proceso de cooperación y apoyo, afrontando un gran vacío en su formación en emprendimiento. Por ello, esta investigación cualitativa, nos ofrece un panorama acerca de la situación de la educación en innovación y hacia emprendedores por lo tanto analizamos las percepciones de los docentes acerca de la educación en emprendimiento y de las acciones e inacciones del Estado ecuatoriano orientadas a la implementación del emprendimiento, la materia prima según nuestras entrevistadas nos da a conocer a continuación. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=134121.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.