Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37951
Title: Una mirada al metabolismo social a partir de procesos de educación ambiental en la Escuela de Educación Básica Manuel Tobar Angulo, Quito - Ecuador
Authors: Moncayo Cárdenas, Marcela Nayive
Bastidas Rueda, Adriana Carolina
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Bastidas Rueda, A. C. Moncayo Cárdenas, M. N. (2023) Una mirada al metabolismo social a partir de procesos de educación ambiental en la Escuela de Educación Básica Manuel Tobar Angulo, Quito - Ecuador [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37951
Abstract: Abstract: The present research gathers the results of the approach to the basic concepts of social metabolism, through environmental education processes, aimed at students from fifth to ninth grade of Basic General Education of the Manuel Tobar Angulo School. It is a qualitative descriptive research with a social critical method, with which critical reflection on the use of natural resources was promoted, focused on the origin, processing and consumption of food. The study consists of three phases carried out in four pedagogical moments: the activation of previous knowledge, the presentation of contents, the processing of information and the recapitulation of what has been learned, and a satisfaction survey. The results that stand out are, the participation of 64 students divided into two working groups and the gradual achievement of understanding about the basic processes of MS, its phases and awareness in the care and use of natural resources, thanks to the application of different learning strategies and use of didactic materials.
Description: Resumen: La presente investigación recoge los resultados del acercamiento a los conceptos básicos del metabolismo social, a través de procesos de educación ambiental, dirigido a estudiantes de quinto a noveno grado de Educación General Básica de la Escuela Manuel Tobar Angulo del Distrito Metropolitano de Quito. Se trata de una investigación cualitativa descriptiva con un método crítico social, con la que se promovió la reflexión crítica sobre el uso de los recursos naturales, enfocado a la procedencia, procesamiento y consumo de alimentos. El estudio consta de tres fases realizadas en cuatro momentos pedagógicos: la activación de conocimientos previos, la presentación de los contenidos, el procesamiento de la información y la recapitulación de lo aprendido, y una encuesta de satisfacción. Los resultados que se destacan son, la participación de 64 estudiantes dividida en dos grupos de trabajo y el logro paulatino de la comprensión acerca de los procesos básicos del metabolismo social, sus fases y la sensibilización en el cuidado y uso de los recursos naturales, gracias a la aplicación de distintas estrategias de aprendizaje y uso de materiales didácticos.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=134686.TITN.
Appears in Collections:Licenciado en Gestión AmbientalL



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.