Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37967
Title: Uso de la pizarra digital interactiva como apoyo de la clase en el proceso de enseñanza aprendizaje
Authors: Yaguana Castillo, Yohana Maricela
Pico Herrera, Guisella Vanessa
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Pico Herrera, G. V. Yaguana Castillo, Y. M. (2023) Uso de la pizarra digital interactiva como apoyo de la clase en el proceso de enseñanza aprendizaje [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37967
Abstract: Abstract: The development of the presented research is based on the use of the interactive digital whiteboard as support for the class, for this the objective of analyzing the incidence of the interactive digital whiteboard in the teaching-learning process was established. of the students of the seventh year of basic education of the 2022-2023 school period of the "Caspicara" school, located in the Ecuadorian Oriente, Ecuador. The methodology used was focused on a non-experimental design with a quantitative and qualitative, descriptive and in field mode. The techniques used were observation and the survey through a seven (7) item questionnaire, the study population 30 students. The results show that the use of the digital blackboard constitutes an innovative resource that arouses interest and motivation for learning, being of vital necessity in the management of tools that allow interaction between those involved in the educational process. In conclusion, didactic strategies linked to the use of technological equipment serve to improve teaching strategies through innovative projects that involve the participation and interaction of schoolchildren.
Description: Resumen: El desarrollo de esta investigación se basa en el uso de la pizarra digital interactiva como instrumento facilitador de la enseñanza en la labor docente, con el objetivo de analizar la incidencia del uso de P.D.I. en el proceso de enseñanza aprendizaje de los estudiantes del séptimo año de educación básica del periodo lectivo 2022-2023 de la escuela Caspicara , ubicada en el Oriente ecuatoriano, Ecuador. La metodología utilizada un diseño no experimental con enfoque cuantitativo-cualitativo, descriptivo y en la modalidad de campo. Las técnicas empleadas fueron la observación y la encuesta mediante un cuestionario de siete (7) ítem, la población de estudio 30 estudiantes. Los resultados, muestran que el uso de la pizarra digital constituye un recurso innovador que despierta el interés y la motivación por los aprendizajes, siendo de vital necesidad en el manejo de herramientas que permitan la interacción entre los involucrados en el proceso educativo. En conclusión, las estrategias didácticas vinculadas al uso de los equipos tecnológicos sirven para mejorar las destrezas de enseñanza a través de proyectos innovadores que impliquen la participación e interacción de los escolares.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=134692.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación: Mención Orientación Educativa



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.