Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37969
Title: | La resiliencia en la elección de la carrera universitaria por parte de los estudiantes de bachillerato |
Authors: | Zambrano Yaguana, Katherine Del Cisne Verdugo Pillaga, Verónica Marcela |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Verdugo Pillaga, V. M. Zambrano Yaguana, K. D. C. (2023) La resiliencia en la elección de la carrera universitaria por parte de los estudiantes de bachillerato [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37969 |
Abstract: | Abstract: This Graduation Work aims to determine the level of incidence that emotional resilience has on vocational identity in high school students of the Ambrosio Andrade Palacios Educational Unit of the Suscal canton, during the 2022-2023 school year. Regarding the selected research design, it is of a non-experimental, cross-sectional, documentary and field type. It has a descriptive type scope. An investigation based on the quantitative approach was carried out, using structured and standardized instruments. Sampling was not applied because it was a limited number and all the students participated in this study, so there were fifty (50) people. Sociometry was selected as a research technique and the following instruments were applied: a) Resilience test by Wagnild and Young (1993), and b) Vocational identity test by Keijzer et al. (2021). For the analysis of the data, the Excel tools and the statistical program SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) in its version 23 were used. This research ends by offering the design of a work proposal to improve resilience and vocational identity in teenagers. |
Description: | Resumen: El presente Trabajo de Titulación pretende determinar el nivel de incidencia que tiene la resiliencia emocional sobre la identidad vocacional en estudiantes de Bachillerato de la Unidad Educativa Ambrosio Andrade Palacios del cantón Suscal, durante el lectivo 2022- 2023. En cuanto al diseño de la investigación seleccionado es de tipo no experimental transversal, documental y de campo. Tiene un alcance de tipo descriptivo. Se realizó una investigación basada en el enfoque cuantitativo, utilizando instrumentos estructurados y estandarizados. No se aplicó muestreo por ser un número limitado y todos los estudiantes participaron en este estudio, de tal manera se contó con cincuenta (50) personas. Como técnica de investigación se seleccionó la Sociometría y se aplicaron los siguientes instrumentos: a) Test de resiliencia de Wagnild y Young (1993), y b) Test de identidad vocacional de Keijzer et al. (2021). Para el análisis de los datos se emplearon las herramientas de Excel y el programa estadístico SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) en su versión 23. Esta investigación finaliza ofreciendo el diseño de una Propuesta de trabajo para mejorar la resiliencia y la identidad vocacional en adolescentes. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=134694.TITN. |
Appears in Collections: | Maestría en Educación: Mención Orientación Educativa |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.