Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/38011
Title: Storytelling como recurso de aprendizaje para mejorar las habilidades narrativas en la escuela. Una Investigación-Acción-Participativa con los actores escolares de la Escuela Luis Godin
Authors: Beltrán Flandoli, Ana María
Merino Luzón, Doris Mariela
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Merino Luzón, D. M. Beltrán Flandoli, A. M. (2023) Storytelling como recurso de aprendizaje para mejorar las habilidades narrativas en la escuela. Una Investigación-Acción-Participativa con los actores escolares de la Escuela Luis Godin [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/38011
Abstract: Abstract: Storytelling is considered an effective tool to strengthen skills linguistics. Every day there are more students lacking skills and abilities communication difficulties, reading and writing difficulties, hence the need alternatives for your answer. The general objective was to interpret storytelling as learning resource to improve narrative skills, with support from actors schoolchildren from the Luis Godin School. A qualitative design was applied through the method of Research-Action-Participatory. The data collection techniques were the documentary inquiry, participant observation and open interview. 7 participated key informants, 1 classroom teacher, 3 representatives and 3 students. For the organization, systematization, analysis and interpretation of information were used the categorization and triangulation techniques. As a result, 7 categories of analysis that dealt with the teaching action focused on the search, comprehension and implementation of storytelling, the positive evolution of students, fathers and mothers in the participation and learning of the narrative technique and the perspective of permanence of the storytelling in the institution with the participation of all school actors.
Description: Resumen: El storytelling es considerado una herramienta eficaz para fortalecer las competencias lingüísticas. Cada día se observan más estudiantes carentes de destrezas y habilidades comunicativas, dificultades en lectura y escritura, de allí que se hacen necesarias alternativas para su respuesta. El objetivo general fue interpretar el storytelling como recurso de aprendizaje para mejorar las habilidades narrativas, con apoyo de los actores escolares de la Escuela Luis Godin. Se aplicó un diseño cualitativo por medio del método de Investigación-Acción-Participativa. Las técnicas de recolección de información fueron la indagación documental, observación participante y entrevista abierta. Participaron 7 informantes clave, 1 docente de aula, 3 representantes y 3 estudiantes. Para la organización, sistematización, análisis e interpretación de información se utilizaron las técnicas de categorización y triangulación. Como resultado se obtuvieron 7 categorías de análisis que versaron sobre la acción docente centrada en la búsqueda, comprensión e implementación del storytelling, la evolución positiva de estudiantes, padres y madres en la participación y aprendizaje de la técnica narrativa y la prospectiva de permanencia del storytelling en la institución con la participación de todos los actores escolares.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=134699.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación mención Innovación y Liderazgo Educativo



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.