Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/38023
Title: La comprensión lectora en el rendimiento escolar: Un desafío para los docentes
Authors: Jumbo Salinas, Gloria Noemí
Timbela Mejía, Diego Mauricio
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Timbela Mejía, D. M. Jumbo Salinas, G. N. (2023) La comprensión lectora en el rendimiento escolar: Un desafío para los docentes [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/38023
Abstract: Abstract: The investigation began from the theme "Reading comprehension in school performance: a challenge for teachers", based on the observation of the deficiencies that some students present in the seventh year. For this, the main objective was proposed, Analyze the relationship between reading comprehension and academic performance of students in the seventh year of Basic Education at the Guayas y Quil Educational Unit, El Empalme canton, Guayas province, in the period 2022. The methodology was framed in a mixed approach. As instruments, a survey was applied to 25 students and an interview with 1 teacher. Analysis and synthesis, deductive and inductive procedures, interpretation and description of procedures were used. The results indicate that there is a correlation between both variables with a level of 254, which is why it is affirmed that there is a positive and weak correlation between the variables. In conclusion, the strategies implemented for the development of reading comprehension must be appropriate to the needs presented by students, so that academic performance is achieved with greater success.
Description: Resumen: La investigación se inició a partir del tema La comprensión lectora en el rendimiento escolar: un desafío para los docentes , con base a la observación de las deficiencias que presentan algunos estudiantes en el séptimo año. Para ello, se propuso el objetivo principal, Analizar la relación existente entre la comprensión lectora y el rendimiento académico de los estudiantes del séptimo año de Educación Básica en la Unidad Educativa Guayas y Quil, cantón El Empalme, provincia de Guayas, en el periodo 2022. La metodología se enmarcó en un enfoque mixto. Como instrumentos se aplicó una encuesta dirigida a 25 estudiantes y entrevista 1 docente. Se utilizaron procedimientos de análisis y síntesis, deductivo e inductivo, interpretación y descripción de procedimientos. Los resultados indican que existe una correlación entre ambas variables con un nivel de 254 por lo que se afirma que existe correlación positiva y débil entre las variables. En conclusión, las estrategias implementadas para el desarrollo de la comprensión lectora deben ser adecuadas a las necesidades que presentan los estudiantes, de modo que el rendimiento académico sea logrado con mayor éxito.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=134761.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación: Mención Orientación Educativa



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.