Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/38033
Title: Storytelling: una estrategia didáctica para desarrollar el pensamiento crítico
Authors: Andrade Vargas, Lucy Deyanira
Calderón Córdova, Yanela Margoth
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Calderón Córdova, Y. M. Andrade Vargas, L. D. (2023) Storytelling: una estrategia didáctica para desarrollar el pensamiento crítico [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/38033
Abstract: Abstract: Critical thinking is one of the factors that every person needs to defend themselves within their context. The objective of this research is to develop critical thinking through storytelling in fifth grade students of basic education at the "Dos de Agosto" School of Basic Education in Alamor, Puyango canton; The research was proposed with an experimental design at a descriptive level following a quantitative research method through the survey technique and a dhoc questionnaire was used with the purpose of knowing the use and application of storytelling by teachers. Whose results reflect that teachers know little about storytelling, and due to this low knowledge it is used infrequently in the classroom. In addition, teachers consider that storytelling helps a lot for students to contribute to conflict resolution. Therefore, a manual is presented with the procedure to follow for the implementation of storytelling in the classroom, in order to develop critical thinking in students.
Description: Resumen: El pensamiento crítico es uno de los factores que toda persona necesita para defenderse dentro de su contexto. La presente investigación tiene como objetivo desarrollar el pensamiento crítico a través del storytelling en los estudiantes de quinto grado de educación básica de la Escuela de Educación Básica "Dos de Agosto" de Alamor, cantón Puyango; se planteó la investigación con un diseño experimental a nivel descriptivo siguiendo un método de investigación cuantitativo mediante la técnica de la encuesta y se utilizó un cuestionario a dhoc con el propósito de conocer el uso y aplicación del storytelling por parte de los docentes. Cuyos resultados reflejan que los docentes conocen poco sobre el storytelling, y debido a este bajo conocimiento se usa con poca frecuencia en el aula. Además, los docentes consideran que el storytelling ayuda bastante para que los estudiantes contribuyan a la solución de conflicto. Por lo que se presenta un manual con el procedimiento a seguir para inplementación del storytelling en el aula, con la finalidad de desarrollar el pensamiento crítico en los estudiantes.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=134769.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación: Mención Orientación Educativa



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.