Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/38145
Title: | Estudio sobre las repercusiones del bullying en los personajes de la obra Mandíbula de Mónica Ojeda |
Authors: | Vacacela Medina, Carlos María Collaguazo Carrión, Lorena del Cisne |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Collaguazo Carrión, L. D. C. Vacacela Medina, C. M. (2023) Estudio sobre las repercusiones del bullying en los personajes de la obra Mandíbula de Mónica Ojeda [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/38145 |
Abstract: | Abstract: The essay entitled Study on the repercussions of bullying on the characters of the play Mandibula by Mónica Ojeda, presents an interpretation of the female-monstrous narrative of white horror by Mónica Ojeda related to juvenile, family and school bullying and its effects, from a psychoanalytical perspective of the personality and actions of the protagonists of the story. The main objective is to analyze the repercussions of bullying on the mental health and behavior of females to describe situations traditionally subjected to censorship: sexuality, power relationships between mothers, friends and teacher-student, cults and horror stories initiated on the Internet. As a hypothesis, it is presented that the borderline situations and bullying experienced by the women in the work from an early age, both at home and in their educational institution, nega tively influences their psychological aspect and social behavior. The methodology applied is based on the hermeneutic analysis of the work and its relationship with the effects of bullying on extreme and uncomfortable situations experienced by the female characters subject to psychological trauma, severely captured by the author. |
Description: | Resumen: El ensayo titulado Estudio sobre las repercusiones del bullying en los personajes de la obra Mandíbula de Mónica Ojeda, interpreta la narrativa femenino-monstruosa de horror blanco relacionada con el bullying familiar, escolar y sus efectos, desde el psicoanálisis de sus protagonistas. El objetivo principal es analizar las repercusiones del bullying sobre la salud mental y el comportamiento femenino para describir situaciones tradicionalmente censuradas: sexualidad, relaciones de poder entre madres, amigas y de maestra-alumna, cultos y contenido oscuro de Internet. La hipótesis presenta que las situaciones límite y el bullying experimentado por las mujeres de la obra desde temprana edad, perjudica su aspecto psicológico y su comportamiento social. Pues actualmente la mayoría de los trastornos mentales tienen su origen en experiencias de maltrato infantil o la materialización de tendencias poco saludables de Internet. Además de que inusualmente se relaciona a la mujer con la violencia por cuestiones de género. La metodología aplicada fue el análisis hermenéutico que permitió apreciar e identificarnos en cierto nivel con el sentir de las mujeres que viven las situaciones extremas e incómodas de la convivencia femenina plasmadas severamente por la autora. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=134854.TITN. |
Appears in Collections: | Licenciado en Ciencias de la Educación mención Lengua y Literatura |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.