Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/38175
Title: Niveles de autoestima en niños en situación de trabajo infantil en el cantón Catamayo
Authors: Pozo Aguilar, Ximena Catalina
Zhamungui Suin, Oswaldo Javier
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Zhamungui Suin, O. J. Pozo Aguilar, X. C. (2023) Niveles de autoestima en niños en situación de trabajo infantil en el cantón Catamayo [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/38175
Abstract: Abstract: The main objective of this research study called levels of self-esteem of children in child labor situation of the ETI Catamayo Project, has as its main objective to characterize the levels of self-esteem in children from 8 to 10 years of the population under study, since self-esteem in boys and girls has been shown to be a dynamic phenomenon and influenced by the environment in which their upbringing is promoted, which has as a consequence in their personal development and their school experience. In this sense, the purpose of this work is to measure the levels of self-esteem of the population studied, the relationship of low self esteem and their gender characteristics, as well as factors linked to school, family and their relationship between peers. Through a quantitative perspective, it was possible to identify the different levels of self-esteem, through the Rosenberg psychological test to a population of 50 children of the Child Labour Eradication Project. It was found that the level of self-esteem is 48% of the total population, which represents a low level of self-esteem and in relation to gender there is evidence of a higher prevalence of low self-esteem in the female gender.
Description: Resumen: El presente estudio investigativo denominado niveles de autoestima de los niños en situación de trabajo infantil del Proyecto ETI Catamayo, tiene como objetivo principal caracterizar los niveles de autoestima en niños de 8 a 10 años de la población en estudio, pues, la autoestima en niños ha mostrado ser un fenómeno dinámico e influenciado por el medio en el que se promueve su crianza, lo que tiene como consecuencia en su desarrollo personal y su experiencia escolar. En tal sentido, la finalidad de este trabajo es medir los niveles de autoestima de la población estudiada, la relación de una baja autoestima y sus características de género, así como factores vinculados a la escuela, la familia y su relación entre pares. A través de una perspectiva cuantitativa, se permitió identificar los distintos niveles de autoestima, mediante la prueba psicológica de Rosenberg a una población de 50 niños del Proyecto de erradicación del trabajo infantil. Se encontró que el nivel de autoestima es de 48 % del total de la población, que representa un nivel bajo de autoestima y en relación con el género se evidencia una mayor prevalencia de autoestima baja en el género femenino.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=134942.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación: Mención Orientación Educativa



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.