Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/49302
Title: El desarrollo socioemocional y la educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad
Authors: Chamba Rueda Leti Patricia
Cuaycal Rosero, Roger Germán
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Cuaycal Rosero, R. G. Chamba Rueda Leti Patricia (2023) El desarrollo socioemocional y la educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/49302
Abstract: Abstract: This study focuses on socio-emotional development and inclusive education in children from 4 to 5 years of age. Whose general objective is to explain the socio-emotional development in the inclusive education of children from 4 to 5 years old. The study was carried out at the Cristóbal Colón Educational Unit in the City of Tulcán. The sample is a teacher, five infants and five parents. Different methods were used: analytical, synthetic, and statistical, to analyze the collected data. The techniques used were the bibliographic compilation and field research, the use of instruments was included: an observation sheet that allowed evaluating the socio-emotional development of infants, a questionnaire for parents to obtain their perspective on the subject, and an interview with the teacher to learn about their practices on inclusive education. The results indicated that the socio-emotional development of the children was favorable thanks to the joint work between the parents and the teacher. The teacher demonstrated extensive knowledge about inclusion and its daily practice with each of the infants.
Description: Resumen: Este estudio se enfoca en el desarrollo socioemocional y la educación inclusiva en niños de 4 a 5 años de edad. Cuyo objetivo general es explicar el desarrollo socioemocional en la educación inclusiva de los niños de 4 a 5 años. El estudio se efectuó en la Unidad Educativa Cristóbal Colón de la Ciudad de Tulcán. La muestra es una docente, cinco infantes y cinco padres de familia. Se emplearon diferentes métodos: el analítico, sintético y estadístico, para analizar los datos recopilados. Las técnicas utilizadas fueron la recopilación bibliográfica y la investigación de campo, se incluyó el uso de instrumentos una ficha de observación que permitió evaluar el desarrollo socioemocional de los infantes, un cuestionario a los padres para obtener su perspectiva sobre el tema, y una entrevista a la docente para conocer sus prácticas sobre la educación inclusiva. Los resultados indicaron que el desarrollo socioemocional de los niños fue favorable gracias al trabajo conjunto entre los padres y la docente. La docente demostró un amplio conocimiento sobre la inclusión y su práctica diaria con cada uno de los infantes.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=136721.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.