Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/49607
Title: | Desarrollo socioemocional, y educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad |
Authors: | Carrion Matailo, Karla Damaris Paucar Alvarez, Diana Jacqueline |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Paucar Alvarez, D. J. Carrion Matailo, K. D. (2023) Desarrollo socioemocional, y educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/49607 |
Abstract: | Abstract: The present research work Socio-emotional Development and Inclusive Education in children from 4 to 5 years of age, carried out in the basic general education school "Sendero" has as a general objective to explain the socio-emotional development in inclusive education of children from 4 to 5 years of age, the methodology used for the development of this research was analytical, synthetic and statistical, which allowed parents and teachers to promote significant changes in children in their way of acting and learning, between techniques and The instruments used include Bibliographic Research, Emotion Management Test, Questionnaire for families and Semi-structured Interview on inclusive education, which allowed to meet the objectives set, deepen knowledge and obtain a general orientation. It is concluded that the correct management of inclusive education and emotions by teachers and parents allows children to integrate properly, have an appropriate socio-emotional development that allows them to express themselves, develop their personality, especially to reinforce trust ties. |
Description: | Resumen: El presente trabajo de investigación Desarrollo Socioemocional y Educación Inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad, realizado en la escuela de educación general básica Sendero tiene como objetivo general explicar el desarrollo socioemocional en la educación inclusiva de los niños de 4 a 5 años de edad, la metodología utilizada para el desarrollo de esta investigación fue de tipo analítica, sintética y estadística, las cuales permitieron que padres de familia y docentes promuevan en los niños cambios significativos en su manera de actuar y aprender, entre las técnicas e instrumentos utilizados se destaca la Investigación bibliográfica, test gestión de las emociones, cuestionario para las familias y entrevista semiestructurada sobre educación inclusiva, mismas que permitieron cumplir con los objetivos planteados, profundizar conocimientos y obtener una orientación generalizada. Se concluye que el correcto manejo de la educación inclusiva y las emociones por parte de los docentes y padres de familia permite que los niños se integren de manera adecuada, tengan un apropiado desarrollo socioemocional que les permita expresarse, desarrollar su personalidad, sobre todo que refuercen lazos de confianza. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=136729.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.