Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/49621
Title: | Principios Del Constructivismo Social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Escuela de Educación Básica Ciudad De Cuenca |
Authors: | Segarra Morales, Andrea Katalina Carreño Chamba, Lisbeth Liseth |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Carreño Chamba, L. L. Segarra Morales, A. K. (2023) Principios Del Constructivismo Social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Escuela de Educación Básica Ciudad De Cuenca [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/49621 |
Abstract: | Abstract: The topic is based on the principles of social constructivism in the Institutional Pedagogical Proposal of the Ciudad de Cuenca Basic Education School located in the Macará canton, province of Loja, aims to value the principles of Social Constructivism in the pedagogical practice. Social constructivism emphasizes the importance of social interaction and joint construction of knowledge within the pedagogical proposal with a model of training based on thoughts and interaction, the pedagogical approach is based on the constructivist model, taking as reference Howard Gardner (multiple intelligences), María Montessori (playful), Paulo Freire (critical pedagogy), Vygotsky and Ausubel (meaningful learning), A qualitative methodology was approached, it was considered to use the content analysis technique. through a documentary review, creating a relationship matrix; the results achieved It is evident that it applies the principles of social constructivism within its pedagogical proposal, In conclusion, by valuing the principles of social constructivism in pedagogical practice, it is possible to affirming offers a valuable perspective to understand the teaching-learning process and student development. |
Description: | Resumen: El tema se basa en los principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Escuela de Educación Básica Ciudad de Cuenca ubicada en el cantón Macará provincia de Loja, tiene como objetivo valorar los principios del Constructivismo Social en la práctica pedagógica. El constructivismo social enfatiza la importancia de interacción social y la construcción conjunta del conocimiento dentro de la propuesta pedagógica con un modelo de formación basado en pensamientos, e interacción, el enfoque pedagógico se fundamenta en el modelo constructivista, tomando como referencia a Howard Gardner (inteligencias múltiples), María Montessori (lúdico), Paulo Freire (pedagogía critica), Vygotsky y Ausubel (aprendizaje significativo), se abordó una metodología de tipo cualitativa ,se consideró utilizar la técnica de análisis de contenido a través de una revisión documental , realizando una matriz de relación; los resultados alcanzados se evidencia que aplica los principios del constructivismo social dentro de su propuesta pedagógica, En conclusión ,al valorar los principios del constructivismo social en la práctica pedagógica se puede afirmar ofrece una perspectiva valiosa para entender el proceso de enseñanza-aprendizaje y desarrollo de los estudiantes. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=136827.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.