Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/50750
Title: | Aprendizaje basado en el diseño del pensamiento científico como estrategia didáctica para la enseñanza de funciones matemáticas |
Authors: | Jiménez Gaona, Yuliana del Cisne Suconota Suqui, Edgar Vinicio |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Suconota Suqui, E. V. Jiménez Gaona, Y. D. C. (2023) Aprendizaje basado en el diseño del pensamiento científico como estrategia didáctica para la enseñanza de funciones matemáticas [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/50750 |
Abstract: | Abstract: Design Thinking has revolutionized teaching to enhance students critical thinking This study describes an innovative experience in university teaching applying Design Thinking (Learning Based on Design Thinking) in mathematics and science. The objective was to analyze its impact on the didactics of mathematical functions in university students. 100 Biochemistry and Industrial Engineering students were investigated at the Private Technical University of Loja Ecuador divided into a control group (P and R) and an experimental group (C and Q). The experimental group followed the Design Thinking methodology while the control group received traditional teaching. The results of the pretest indicated that both groups had similar knowledge in mathematical functions initially. However in the post-test the experimental group (0.78) showed notable progress in learning mathematical functions surpassing the control group (0.68). These findings underline the importance of innovative approaches that promote the practical application and understanding of mathematics in different educational settings. In conclusion Design Thinking strengthens didactics and improves learning in university students. |
Description: | Resumen: El Design Thinking ha revolucionado la enseñanza para potenciar el pensamiento crítico de los alumnos. Este estudio describe una experiencia innovadora en la docencia universitaria, aplicando Design Thinking (Aprendizaje Basado en el Diseño de Pensamiento) en matemáticas y ciencias. El objetivo fue analizar su impacto en la didáctica de las funciones matemáticas en estudiantes universitarios. Se investigaron 100 estudiantes de Bioquímica e Ingeniería Industrial en la Universidad Técnica Particular de Loja, Ecuador, divididos en grupo control (P y R) y grupo experimental (C y Q). El grupo experimental siguió la metodología Design Thinking, mientras que el grupo control recibió enseñanza tradicional. Los resultados del pretest indicaron que ambos grupos tenían conocimientos similares en funciones matemáticas inicialmente. Sin embargo, en el post-test, el grupo experimental (0.78) evidenció un notable avance en el aprendizaje de funciones matemáticas, superando al grupo control (0.68). Estos hallazgos subrayan la importancia de enfoques innovadores que promuevan la aplicación práctica y la comprensión de las matemáticas en distintos ámbitos educativos. En conclusión, el Design Thinking fortalece la didáctica y mejora el aprendizaje en estudiantes universitarios. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137153.TITN. |
Appears in Collections: | Maestría en Educación mención Enseñanza de la Matemática |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.