Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51197
Title: | Principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica institucional de la E.E.B. ¨Benjamín Sarmiento¨ |
Authors: | Segarra Morales, Andrea Katalina Remache Loyola, Lourdes Margarita |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Remache Loyola, L. M. Segarra Morales, A. K. (2023) Principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica institucional de la E.E.B. ¨Benjamín Sarmiento¨ [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51197 |
Abstract: | Abstract: The topic on the principles of social constructivism in the Pedagogical Proposal Institutional Center of the Benjamín Sarmiento School of Basic Education, located in the Cañar Province, La Troncal Canton, aims to value the principles of Social Constructivism in pedagogical practice, and in the construction of learning of quality where the student participates in the teaching-learning process. For such effects, a study was developed with a qualitative approach methodology, where from of content analysis as a research method, documentary review as a technique and the relationship matrix as an analysis instrument, it was possible to analyze, identify and relate the effects of the principles of social constructivism present in the school's PPI selected. The results obtained evidenced the inclusion in the pedagogical model of the five principles of social constructivism in favor of pedagogical action. In conclusion, the Institutional Pedagogical Proposal for Basic Education Benjamín Sarmiento pursues the objective of achieving quality and effective teaching-learning, based on obtaining knowledge through lived experiences. |
Description: | Resumen: El tema sobre los principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Escuela de Educación Básica Benjamín Sarmiento , ubicada en la Provincia del Cañar, Cantón La Troncal, tiene como objetivo valorar los principios del Constructivismo Social en la práctica pedagógica, y en la construcción de un aprendizaje de calidad donde el estudiante sea participe del proceso enseñanza- aprendizaje. Para tales efectos, se desarrolló un estudio con una metodología de enfoque cualitativo, donde a partir del análisis de contenido como método de investigación, la revisión documental como técnica y la matriz de relación como instrumento de análisis, se logró analizar, identificar y relacionar los efectos de los principios del constructivismo social presentes en la PPI de la escuela seleccionada. Los resultados obtenidos evidenciaron la inclusión en el modelo pedagógico de los cinco principios del constructivismo social en favor de la acción pedagógica. En conclusión, la Propuesta Pedagógica Institucional de la Educación Básica Benjamín Sarmiento persigue el objetivo de lograr una enseñanza- aprendizaje de calidad y eficaz, fundamentada en la obtención de conocimientos a través de las experiencias vividas. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=136912.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.