Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51309
Title: Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program
Authors: Heredia Quiroz, María Augusta
Chalacán Cerón, Mayra Alejandra
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Chalacán Cerón, M. A. Heredia Quiroz, M. A. (2023) Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51309
Abstract: Abstract: The present Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL teacher training program aimed to systematize the experiences acquired during pre-professional practices to improve teaching practice and expand pedagogical knowledge for future English teachers. The study was conducted in virtual classes due to the COVID-19 pandemic. Firstly, five classes from basic education (primary school) with only one student in each of them and five from bachillerato (from the final years of secondary school) with one and five students taught by future UTPL teachers were observed. Then, five classes in basic education and bachillerato were taught by the author of this study, in each level had a group of five students. However, just three classes from each section were selected to perform the systematization of experiences, in which planning, linguistic aspects, learning management, and methodology aspects were described and reflexed. This qualitative research used observation sheets and narrative reflections as research instruments. The conclusion was that the systematization process allowed future English teachers to broaden their pedagogical knowledge and gain experience, which will help them better develop their role as educators.
Description: Resumen: La presente Sistematización de Experiencias Pedagógicas en el programa de formación docente de EFL tuvo como objetivo sistematizar las experiencias adquiridas durante las prácticas preprofesionales para mejorar la práctica docente y ampliar los conocimientos pedagógicos de los futuros profesores de inglés. El estudio se realizó en clases virtuales debido a la pandemia de COVID-19. Primeramente, se observaron cinco clases de educación básica (primaria) con un solo alumno en cada una de ellas y cinco de bachillerato (de los últimos años de secundaria) con uno y cinco alumnos a cargo de futuros docentes de la UTPL. Luego, cinco clases de educación básica y bachillerato fueron impartidas por el autor de este estudio, en cada nivel hubo un grupo de cinco estudiantes. Sin embargo, solo se seleccionaron tres clases de cada sección para realizar la sistematización de experiencias, en las que se describieron y reflexionaron aspectos de planificación, lingüísticos, gestión del aprendizaje y metodológicos. Esta investigación cualitativa utilizó fichas de observación y reflexiones narrativas como instrumentos de investigación. La conclusión fue que el proceso de sistematización permitió a los futuros docentes de inglés ampliar sus conocimientos pedagógicos y ganar experiencia, lo que les ayudará a desarrollar mejor su rol como educadores.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=136940.TITN.
Appears in Collections:Pedagogía del Idioma Inglés



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.