Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51315
Title: | Factors that influence high school students' English oral communication skills in Ecuadorian face-to-face learning environments |
Authors: | Solano Jaramillo, Lida Mercedes Maldonado Sotomayor, Ivette Carolina |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Maldonado Sotomayor, I. C. Solano Jaramillo, L. M. (2023) Factors that influence high school students' English oral communication skills in Ecuadorian face-to-face learning environments [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51315 |
Abstract: | Abstract: This research aimed to investigate the linguistic and emotional factors that affect oral communication skills of high school students in face-to-face learning environments. The participants of this study were an English teacher and 45 students attending the second year of high school in a private school in Guayaquil, Ecuador. A mixed approach, combining qualitative and quantitative methods, was used. The instruments for data collection included a survey for both the teacher and students, an observation sheet, and interviews. The study revealed that the emotional factors that most significantly influence students speaking skills the most are fear of making mistakes or being laughed at, anxiety, and lack of self-confidence. These findings highlight the importance of creating a supportive and encouraging classroom environment to help students overcome emotional barriers and foster their oral communication abilities. Regarding the linguistic elements that hinder learners communicative competence, the main limiting aspects identified were lack of vocabulary, pronunciation difficulties and mother tongue interference. |
Description: | Resumen: Esta investigación tuvo como objetivo analizar los factores lingüísticos y emocionales que afectan las habilidades de comunicación oral de estudiantes de secundaria en clases presenciales. Los participantes de este estudio fueron una profesora de inglés y 45 estudiantes del segundo año de bachillerato en un colegio privado de Guayaquil, Ecuador. Se utilizó un enfoque mixto, que combinaba métodos cualitativos y cuantitativos. Los instrumentos para la recolección de datos incluyeron encuestas para el docente y los estudiantes, una ficha de observación y entrevistas. El estudio reveló que los factores emocionales que influyen significativamente las habilidades orales de los estudiantes son el miedo a cometer errores o a que se rían de ellos, la ansiedad y la falta de confianza en sí mismos. Estos hallazgos resaltan la importancia de crear un entorno de apoyo en el aula que ayude a superar las barreras emocionales y fomentar la comunicación oral. En cuanto a los elementos lingüísticos que dificultan la competencia comunicativa, los principales aspectos limitantes fueron la falta de vocabulario, las dificultades de pronunciación y la interferencia de la lengua materna. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=136886.TITN. |
Appears in Collections: | Ciencias de la Educación Mención Inglés |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.