Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51373
Title: Formación en competencias digitales: análisis en docentes de bachillerato en instituciones educativas de Santo Domingo
Authors: Parra Celi, Nora Esperanza
Morales Pinargote, Cristina Ximena
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Morales Pinargote, C. X. Parra Celi, N. E. (2023) Formación en competencias digitales: análisis en docentes de bachillerato en instituciones educativas de Santo Domingo [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51373
Abstract: Abstract: This research is aimed at training digital teaching competence: Analysis of high school teachers in Educational Institutions, whose general objective is; analyze the levels of digital skills of high school teachers. The present research is a mixed type where inductive, deductive, analytical methods have been used, synthetic and hermeneutical. The sample was made up of 15 teachers from the area of Mathematics and Physics, which represents all teachers in the city of Santo Domingo. The research technique; bibliographic and field, where it has been used as collection instrument an online questionnaire adapted to the Ecuadorian context, these collected data allowed an analysis to be carried out, where it was concluded that the teachers of Educational Institutions present a basic level in terms of the five areas, making reference to the fact that they need to develop their digital skills, at the same time considering the training since digital media are of great help in the development of active learning processes, as they capture the attention of students in a way creative, interactive and dynamic, thus improving educational performance.
Description: Resumen: La presente investigación está encaminada a la formación de competencia digital docente: Análisis a docentes de bachillerato en Instituciones Educativa, tiene como objetivo general; analizar los niveles de competencias digitales de los docentes de bachillerato. La presente investigación es tipo mixta donde se ha utilizado métodos inductivo, deductivo, analítico, sintético y hermenéutico. La muestra estuvo conformada por 15 docentes del área de Matemática y Física, que representa la totalidad de docentes de la ciudad de Santo Domingo. La técnica de investigación; bibliográfica y de campo, donde se ha empleado como instrumento de recolección un cuestionario en línea adaptado al contexto ecuatoriano, estos datos recolectados permitieron realizar un análisis, donde se concluyó que los docentes de las Instituciones Educativas presentan un nivel básico en cuanto a las cinco áreas haciendo referencia a que necesitan desarrollar sus competencias digitales, a la vez considerar las capacitaciones ya que los medios digitales son de gran ayuda dentro del desarrollo de los procesos de aprendizajes activos, pues captan la atención de los estudiantes de manera creativa, interactiva y dinámica mejorando así el rendimiento educativo.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137032.TITN.
Appears in Collections:Pedagogía de las Matemáticas y la Física



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.