Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51421
Title: Desarrollo Socioemocional, y Educación Inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad
Authors: Villarroel Dávila, Paola Carina
Espinosa Morillo, Katty Mishel
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Espinosa Morillo, K. M. Villarroel Dávila, P. C. (2023) Desarrollo Socioemocional, y Educación Inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51421
Abstract: Abstract: The present research work has as a general objective, to explain the socio-emotional development in the inclusive education of children from 4 to 5 years of age; In this work, theoretical and empirical methods were used. The techniques applied were observation, questionnaire and interview, then the instruments used in the investigation are; direct observation sheet, emotion management questionnaire for parents and a semi-structured interview, in a way that allowed the collection of detailed data on the management of emotions in the family environment, indicators of progress in the social development of children and education inclusive in the school context. The investigation was carried out in a private institution in the city of Quito, located in the Pifo sector. In which it was observed that children have adequate socio-emotional development, as they respect and obey rules, show affection to their peers and work as a team. In addition, it can be said that inclusive education is already part of governmental and non-governmental organizations and institutions, promoting emotional well-being and providing tools to fully develop in an inclusive environment.
Description: Resumen: El presente trabajo de investigación tiene como objetivo general, explicar el desarrollo socioemocional en la educación inclusiva de los niños de 4 a 5 años de edad; en este trabajo se utilizó métodos de nivel teórico y empírico. Las técnicas aplicadas fueron, observación, cuestionario y entrevista, a continuación, los instrumentos utilizados en la investigación son; ficha de observación directa, cuestionario de gestión de emociones para padres y una entrevista semiestructurada, de manera que permitió la recolección de datos minuciosos sobre la gestión de emociones en el entorno familiar, los indicadores de avance en el desarrollo social de los niños y la educación inclusiva en el contexto escolar. La investigación se llevó acabo en una institución particular de la ciudad de Quito, ubicada en el sector de Pifo. En la cual se pudo observar que los niños poseen un adecuado desarrollo socioemocional, pues respetan y obedecen reglas, demuestran cariño a sus compañeros y trabajar en equipo. Además, se puede decir que la educación inclusiva ya forma parte de organizaciones e instituciones gubernamentales y no gubernamentales, fomentando bienestar emocional y brinda herramientas para desarrollarse plenamente en un entorno inclusivo.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137039.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.