Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51476
Title: Caracterización de las competencias profesionales del educadora infantil ecuatoriano
Authors: Carpio Rosales, Joe David
Aragundy Demera, Betty Magaly
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Aragundy Demera, B. M. Carpio Rosales, J. D. (2023) Caracterización de las competencias profesionales del educadora infantil ecuatoriano [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51476
Abstract: Abstract: This investigative study had as its theme "Characterization of the professional competences of the early childhood educator" with the general objective of Identifying the main professional competences of the early childhood and first grade teachers; for the construction of a proposal for pedagogical intervention that allows improvement in their educational practice. It is a non-experimental investigation, of a mixed approach with a descriptive scope, in this study 10 teachers with degrees in early childhood education from the Puerto López canton participated, to whom a questionnaire was applied as a data collection instrument, applied on the Google Forms platform, where the questions were divided into an informed consent, informative data and 8 sections. The results show that the need to characterize teaching competencies is based on the fact that they have skills and an important development of professional competencies, depending on their teaching actions. It is concluded that it was possible to identify that strengthening of mediation skills, conflict resolution and technological practices is required; The rest of the skills are at a good level.
Description: Resumen: Este estudio investigativo tuvo como tema Caracterización de las competencias profesionales del educador/a infantil , con el objetivo general de Identificar las principales competencias profesionales de las/los docentes de educación inicial y primero de básica, para la construcción de una propuesta de intervención pedagógica, que permita el mejoramiento en su práctica educativa. Se realizó una investigación no experimental, de enfoque mixto con alcance descriptivo, en este estudio participaron 10 docentes con títulos en educación infantil del cantón Puerto López, a quienes se les aplicó un cuestionario como instrumento de recolección de datos, aplicado en la plataforma de Google Forms, donde las preguntas se dividieron en un consentimiento informado, datos informativos y 8 secciones. Los resultados evidencian que la necesidad de caracterizar las competencias docentes, tienen su base en que poseen habilidades y un desarrollo importante de las competencias profesionales, en función de su accionar docente. Se concluye que se logró identificar que se requiere fortalecimiento en las competencias de mediación, resolución de conflictos y las prácticas tecnológicas; el resto de competencias se encuentra en un buen nivel.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137094.TITN.
Appears in Collections:Ciencias de la Educación Mención Educación Infantil



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.