Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51620
Title: Satisfacción laboral y salud mental en docentes ecuatorianos en el sector público y privado de la ciudad de Quito
Authors: Tamay Montero, Yonny Cecilia
Cevallos Lalama, Cynthia Pamela
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Cevallos Lalama, C. P. Tamay Montero, Y. C. (2023) Satisfacción laboral y salud mental en docentes ecuatorianos en el sector público y privado de la ciudad de Quito [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51620
Abstract: Abstract: The objective of this research is to determine the prevalence of mental health, psychological capital and job satisfaction in Ecuadorian teachers in the private sector of the city of Quito during the year 2022. The focus for the development of this study is quantitative, with a non-experimental research of a transversal and descriptive nature. The population is made up of 46 participants. The results indicate that psychological capital shows an average value close to the maximum of 42, while satisfaction presents options for improvement due to the gap of around 10 points from the maximum of 49. Regarding stress levels, Most of them present mild stress with 80%, likewise it can be seen that mild percentages are also marked in anxiety and depression with values of 66.7% and 86.7% respectively, however the indicators of: moderate stress 13.3% are noteworthy severe 6.7%, as well as moderate anxiety 22.2% and severe 11.1% and on the other hand, depression with moderate and severe markers of 6.7% each, showing that all teachers present some difficulty in the three dimensions of mental health; Although there are severe and moderate levels, the teaching staff in general shows indicators close to the average in terms of mental health, psychological capital and job satisfaction.
Description: Resumen: El objetivo de esta investigación es determinar la prevalencia de la salud mental, el capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos en el sector privado de la ciudad de Quito durante el año 2022. El enfoque para el desarrollo de este estudio es cuantitativo, con una investigación no experimental de carácter transversal y descriptivo. La población está conformada por 46 participantes. Los resultados indican que, el capital psicológico se muestra en un valor promedio cercano al máximo de 42, mientras que la satisfacción presenta opciones a mejora debido a la brecha de alrededor de 10 puntos del máximo de 49. en cuanto a los niveles de estrés, la mayor parte presentan estrés leve con un 80%, asimismo se puede evidenciar que en ansiedad y depresión también se marcan porcentajes leves con valores de 66,7% y 86,7% respectivamente, sin embargo es destacable los indicadores de: estrés moderado 13.3% severo 6.7%, así como, ansiedad moderada 22.2% y severa 11.1% y por otro lado, depresión con marcadores moderados y severos de 6.7% cada uno, evidenciando que todos los maestros presentan alguna dificultad en las tres dimensiones de salud mental; aunque existen niveles severos y moderados el personal docente en general, muestra indicadores cercanos a la media tanto en salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137536.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.